Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Jongerencultuur dance-muziek interessant voor grote merken

Jongerencultuur dance-muziek interessant voor grote merken
De dance-industrie is naar schatting op dit moment wereldwijd goed voor ruim 5,7 miljard dollar. De komende vier jaar groeit deze industrie naar schatting met ongeveer 1 miljard dollar tot een wereldwijde industrie die in 2017 bijna 6,7 miljard dollar groot zal zijn. Vorig jaar becijferde EVAR al dat met dance-muziek in Nederland ruim een half miljard euro is gemoeid en de dance-industrie goed is voor ongeveer 7.000 fulltime banen.

Dance-industrie 5,7 miljard dollar groot
Met de dance-industrie gaat het op dit moment wereldwijd voor de wind. De muziekstroming mag zich verheugen in een groeiende belangstelling van een breed publiek van jongeren en jongvolwassenen. Vooral in Noord- en Zuid-Amerika liggen op dit moment de grootste kansen voor de dance-industrie, maar ook in Azië bloeit dance als muzikale stroming. Aan de vooravond van het Amsterdam Dance Event (ADE.), van 16 tot en met 20 oktober, laten ramingen van economisch advieskantoor EVAR Advisory Services zien dat de wereldwijde dance-industrie op dit moment ruim 5,7 miljard dollar groot is.

Veel te winnen voor Nederland
Ap Reinders, directeur van EVAR Advisory Service stelt dat er voor Nederland veel te winnen valt op het gebied van dance-muziek. Ruim 60 procent van de wereldwijde waarde van de dance-industrie (4,2 miljard dollar) komt voor rekening van festivals en evenementen. 

Jongerencultuur
Sponsoring houdt gelijke tred met de populariteit van de muziekstroming en zal naar schatting over vier jaar wereldwijd ruim 1 miljard dollar bedragen. "Een logische ontwikkeling omdat het veel meer is dan alleen de muziek; het is een jongerencultuur die bijzonder interessant is voor grote merken", legt Reinders uit. De creativiteit van de dance-industrie, de verwevenheid met andere sectoren zoals ICT en media maar zeker ook de aantrekkingskracht van festivals en evenementen op een relatief jonge en koopkrachtige doelgroep: het zijn allemaal aspecten die volgens EVAR economisch gewicht in de schaal leggen.

Trefwoorden: muziekstromingen, muziekindustrie, jongerenculturen, dance, evenementen

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername
De overname lijkt op een klassieke bedrijfsovername, maar in werkelijkheid gaat het om de koop van het merk en de formule.
09/05/25
Exclusief voor leden
Horeca laat miljoenen liggen door te weinig alcoholvrije opties
De horeca mist jaarlijks een omzet van maar liefst €437 miljoen door onvoldoende in te spelen op de groeiende vraag naar alcoholvrije dranken. De verkoop van alcoholvrije drankje groeit sterk maar het aanbod in de horeca is zeer gering.
07/05/25
Van der Valk en Fletcher populairste hotels voor Nederlanders
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft de afgelopen drie jaar minstens één nacht in een Nederlands hotel doorgebracht. De hotelmarkt in Nederland wordt gedomineerd door Van der Valk en Fletcher Hotels.
07/05/25
Hoe presteerden de horeca en reisbranche in het eerste kwartaal?
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector geeft in de eerste twee maanden van 2025 een wisselend beeld. De horeca zit wat in de min terwijl de reisbranche flink plust.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.