Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-04-2015
Auteur: Ton Vermeulen

Workshop Toerisme- & Vrijetijdscongres: De te verleidelijke stad

Workshop Toerisme- & Vrijetijdscongres: De te verleidelijke stad

Hoe ga je als bewoner, bedrijf of bezoeker om met een stad die te verleidelijk is? Die vraag stond centraal bij de workshop van Roos Gerritsma en Jacques Vork van Hogeschool Inholland. Zij hebben zichzelf tot taak gesteld te onderzoeken hoe in Amsterdam die balans kan worden hersteld.


Dat Amsterdam ‘in de problemen’ zit is niet zo bijzonder. Waar bijvoorbeeld in Zoetermeer wonen, in Rotterdam werken en in Valkenburg bezoeken dominant is, heeft Amsterdam een grote aantrekkingskracht op zowel mensen die er willen wonen, werken of de stad willen bezoeken.


De vooruitzichten voor steden als Amsterdam zijn dat het alleen maar drukker gaat worden. De wereldbevolking groeit sterker in steden dan op het platteland en ook het bezoek aan steden groeit sterk. Alhoewel Amsterdam ‘pas’ op de zevende plek (bron: Tourmis, ECM, Eurostat, Roland Berger) in de Europese ranglijst van populairste toeristensteden staat, is de stad koploper als we dat relateren aan het aantal inwoners. Dan staat Amsterdam fier bovenaan met 13 overnachtingen van bezoekers per inwoner. In Amsterdam groeit het aantal bezoekers ook nog eens sterk, ten opzichte van 2010 met 24%.


Figuur 1: Aantal overnachtingen per inwoner, 2010


Vormen van overlast

Vork en Gerritsma willen de discussie structureren en objectiveren. Daarvoor brachten ze eerst de vormen van overlast in kaart. Het gaat dan bijvoorbeeld om lawaai van uitgaanspubliek, de bierfiets en rolkoffers, congestie van voetgangers, fietsen, scooters, auto’s, bussen en boten, aanstootgevend gedrag, drugs- en drankgebruik en diefstal. Een grote rol in de overlast spelen de sociale platformen waar particulieren een kamer of woning aan toeristen kunnen verhuren. Daarmee is de overlast de woonwijken binnengedrongen. Het feit dat huisjesmelkers 365 dagen per jaar appartementen aan toeristen verhuren verergert deze ontwikkeling alleen maar. Handhaving van deze illegale verhuur is erg lastig maar moet topprioriteit van de stad zijn en blijven.


Discussie zwelt aan

Als gevolg van deze ontwikkelingen staat de veiligheid onder druk, is er een disbalans tussen bewoners, bedrijven en bezoekers, stijgen de huizenprijzen en ontstaat er een monocultuur. Pretpark Amsterdam is het schrikbeeld voor veel binnenstad bewoners. Het gevolg is dat het protest in de stad aanzwelt met het Parool in de voorhoede waar verontruste binnenstadbewoners een platform hebben gevonden. Vraag is natuurlijk ook of we hier te maken hebben met ‘professionele’ klagers die het vuurtje steeds aanwakkeren of een probleem dat breed wordt gedragen.


Geen exclusief Amsterdams probleem

Toch is een disbalans tussen bewoners, bedrijven en bezoekers geen exclusief Amsterdams probleem. Veel (middelgrote) Europese steden worstelen met deze problematiek. Zo is in sommige wijken van Berlijn het probleem geëscaleerd met als gevolg graffiti met ‘Tourist go Home’ en bewoners die met t-shirts met dezelfde tekst dragen. Opvallend in Berlijn is evenwel dat in wijken waar de problematiek snel is aangepakt de escalatie achterwege is gebleven. Het spreekwoord ‘zachte heelmeesters maken stinkende wonden’ doet hier schijnbaar opgeld.


Vork en Gerritsma concluderen dat het hier een complex probleem betreft dat niet makkelijk is op te lossen. De bierfiets verbieden is geen oplossing, maar symptoombestrijding. Gevolg is wel dat citymarketingorganisaties in een spagaat zitten en de discussie polariseert.


Kijken naar Berlijn

Natuurlijk was er ook hoop in de bijdrage van Vork en Gerritsma. Hogeschool Inholland is gestart met het in kaart brengen van de problemen van Amsterdam om zodoende een bijdrage aan de oplossingen te geven. In de voorbereiding van dit onderzoek hebben Vork en Gerritsma gekeken hoe ze in andere Europese steden met de balans omgaan. Dat viel nog niet mee. Het verst zijn de in Berlijn waar het project’ Berlin Lokal.Leben’ langzaam maar zeker zijn vruchten begint af te werpen. Daar hebben ze zich vooral geconcentreerd op lawaai en ordeverstoring van het uitgaanspubliek in de nacht. Maatregelen zijn onder meer patrouilleren door vrijwilligers en politie en het publiek aanspreken op grensoverschrijdend gedrag. Ook worden daar speciaal getrainde pantomimespelers ingezet om op een ludieke manier tot gedragsverandering aan te zetten. Op pamfletten en posters worden de gedragsregels uitgelegd en plattegronden moet toeristen duidelijk worden gemaakt waar de uitgaansgebieden zich bevinden. In Berlijn is meten, weten en daarom hangen in de stad Db-meters die objectief de overlast meten en worden de effecten van de maatregelen gemonitord. Een nachtburgemeester complementeert als ambassadeur tussen toeristen publiek de maatregelen.


Figuur 2: Oplossingen van Berlin Lokal.Leben

Een eerste inventarisatie van Vork en Gerritsma leverde een al een mooi lijstje van maatregelen en keuzes op:

  • Kies voor spreiding of juist concentratie van bezoekers
  • Leg functies vast en bepaal een zonering
  • Spreek een maximaal aantal bezoekers
  • Sluit buitenactiviteiten na een bepaalde tijd
  • Maximeer het aantal hotels en particuliere overnachtingsmogelijkheden
  • Pas de verkeersinfrastructuur uit en separeer de diverse bezoekersstromen
  • Stuur bezoekersstromen met behulp van apps
  • Stuur met prijsstelling, belasting of incentives
  • Kies voor een type toerist of niet

Van drukteproblematiek naar groeimanagement

Beste tip van Vork en Gerristma was wel dat we de drukteproblematiek van Amsterdam moeten ombouwen naar groeimanagement. Erkenning van het probleem en een multidisciplinaire aanpak moeten daarbij leidend zijn. Inholland wil daaraan een bijdrage leveren door onderzoek onder bezoekers en bewoners naar de overlast. Samen met de Hogeschool van Amsterdam wordt in het Event Lab een methode ontwikkeld om de beleving van drukte onder bewoners en bezoeker te meten. Inholland heeft een start gemaakt en wil dit verder uitwerken en ontwikkelen. Geïnteresseerden worden van harte uitgenodigd om zich aan te sluiten.

Neem daarvoor contact op met Jacques Vork, associate lector city marketing & leisure management. E: jacques.vork@inholland.nl


Topics:Toerisme
Trefwoorden: stedelijk toerisme, overlast, negatieve aspecten

||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.