Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-04-2025
Auteur: Martijn Bulthuis

Liefdevol loslaten: een uniek Leidse samenwerking

Liefdevol loslaten: een uniek Leidse samenwerking
Foto Leiden & Partners / Richard Steenvoorden

Citymarketing als vak is omgeven van financiële kwesties. Wat doet de gemeente? Wat dragen ondernemers bij? En natuurlijk, wat levert het op? Het Leidse model is in die context bijzonder, en werkt. Toch blijft het ook kwetsbaar.

De gemeenteraad van Leiden heeft ervoor gekozen citymarketing ‘liefdevol los te laten’. De opbrengst van de verblijfsbelasting van de hotels wordt via de Leidse hotels rechtstreeks besteed bij Leiden&Partners. Dit brengt de ondernemers aan het roer van de Leidse citymarketing om de belangen te vertegenwoordigen van alle stakeholders, van binnenstads- tot culturele ondernemers, van universiteit, musea tot bio science park. En uiteindelijk van de bewoners voor wie we het allemaal doen. Een formidabel besluit van de Gemeenteraad, uniek in Nederland. Met langetermijnbeleid vastgelegd in een visie en een jaarlijks marketingplan stemmen we de koers af en wenden het publieke geld aan om in talrijke coalities met partners te investeren, waar draagvlak én cofinanciering ontstaat. Tevreden stakeholders zijn daarmee het perfecte afrekenmodel.

Het geheim? Liefdevolle loslating.
Citymarketing, met name place branding, is in mijn ogen primair een verantwoordelijkheid van de overheid, als verlengstuk van de (stedelijke) ontwikkelingsagenda. Maar het belang ervan is voor zoveel partijen groot en de revenuen op de lange termijn zo breed dat inzet van citymarketing gebaat is bij een langetermijnkoers (het is een marathon, geen sprint), een vertrouwenwekkend financieel kader en een ondernemende grondhouding.

Wat echter de overheid kenmerkt is een wisselende politieke kleur, de wens om kortetermijnproblemen op te lossen, maar vooral kunnen en mogen overheden vaak niet ondernemend zijn. Dit maakt ze voor citymarketing organisaties niet altijd de meest handige opdrachtgever. Catch22: wel de logisch verantwoordelijke, niet de logische uitvoerder.

De Leidse casus is daarom zo interessant. De gemeenteraad geeft de opdracht tot citymarketing aan Leiden&Partners, met als kader de stadsvisie. Het financiële model via de ondernemers zonder scherpe kpi’s, heeft geleid tot de ontwikkeling van een professionele organisatie die, door samen te werken met alle stakeholders, de publieke bijdrage jaarlijks minimaal weet te verdubbelen.

Financiële- en prestatieafspraken worden in verschillende coalities gemaakt, waar de direct betrokkenen zelf ook ‘skin in the game’ hebben. En de gemeente is in die coalities zelf ook actief betrokken. Soms als aanjager, als coördinator, cofinancier, of initiatiefnemer. Samen zijn we stadspartners.

Alles in kannen en kruiken dus?
Uiteraard niet. Het gaat om veel geld en de vraag aan de gemeenteraad om het zonder voorwaarden ter beschikking te stellen is een hele grote. De bijdrage groeit als de hotelbezetting hoger is en met de hogere belasting die de hotels zelf tweemaal hebben ingezet, betreft het inmiddels een aanzienlijk bedrag. Regelmatig laait de discussie op om de gelden te gebruiken voor andere gemeentelijke doelen of is er de bijna tastbare wens een specifieke opdracht met het geld mee te geven.

Vooralsnog is het model intact gebleven. Leiden&Partners heeft er onder meer een International Centre en een Convention Bureau mee opgericht. We zijn de spil in regiomarketing geworden en zijn voorloper in datamonitoring. We hebben meeslepende events en themajaren veroorzaakt, vaak jaren vooruit, en hebben de goede dingen daarvan in legacy programma’s kunnen verankeren. We hebben internationale prijzen gewonnen en de Leidenaars trots gemaakt. Met dank aan de gemeente, die ons de ruimte geeft kansen voor de stad te zoeken en te benutten.

Samen bouwen we aan Leiden. Met vertrouwen en ambitie.

Trefwoorden: dmo, cmo, destinatie management orgranisaties, zuid-holland

||| Nieuws |||

05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.