Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-06-2025
Auteur: Stefan Hartman

Versnellen van duurzaamheidstransities - het SPRONG project

Versnellen van duurzaamheidstransities - het SPRONG project

We weten dat het gastvrijheidsdomein, het geheel van leisure, toerisme en hospitality, van groot belang is voor de Nederlandse economie. Het domein heeft zich volledig hersteld van de coronacrisis. Inmiddels zijn omzet en werkgelegenheid zelfs hoger. Het gastvrijheidsdomein pakt steeds beter haar rol in het realiseren van een autonome, duurzame, digitale en inclusieve economie en zoekt proactief naar manieren om een significante bijdrage leveren aan brede en inclusieve welvaart.

We weten ook dat er veel uitdagingen zijn. De pandemie heeft laten zien dat deze sector slechts beperkte veerkracht heeft tijdens crisis. De grenzen aan de ontwikkeling van het gastvrijheidsdomein, inclusief haar producten, diensten en wijze van organiseren en reguleren, worden ook steeds zichtbaarder en voelbaarder. Denk daarbij aan sociale gevolgen zoals lawaai, afval, stijgende huizenprijzen of drukte en milieueffecten zoals broeikasgassen, plastics, afnemende waterkwaliteit, en ruimtegebruik. Het gastvrijheidsdomein zet klimaat, biodiversiteit, cultureel erfgoed, landschap en leefbaarheid in (lokale) gemeenschappen onder druk, terwijl het voor haar eigen voortbestaan juist afhankelijk is van de kwaliteit van de leefomgeving.

Het versnellen van duurzaamheidstransities in het gastvrijheidsdomein is daarom geen keuze, het is een must. In de wetenschap is de ‘sociale licentie’ van het gastvrijheidsdomein en de noodzaak tot transities al langere tijd onderwerp van gesprek. Opschaalbare en repliceerbare oplossingen en toepassingen voor duurzame praktijken, die dit domein in staat stellen zichzelf los te maken van een niet-duurzaam ontwikkelingspad, zijn tot nu toe echter beperkt gebleven. De academische wereld vraat om een nieuwe aanpak en de Vereniging Hogescholen heeft dit domein opgenomen in haar Strategische Onderzoeksagenda, als thema waarop impact gerealiseerd dient te worden.

Die handschoen is opgepakt door NHL Stenden, Breda University of Applied Sciences (BUAS), HZ University of Applied Sciences en Inholland. Met steun van hun netwerkpartners en het Centre of Expertise Leisure, Tourism and Hospitality (CELTH) is met succes een zogenaamde SPRONG subsidie toegekend. Het SPRONG project ‘Gastvrije Transities’ gaat van start en betekent een investering van € 2 miljoen in het versnellen van duurzaamheidstransities.

Het project brengt 8 lectoraten, 4 programmamanagers en een projectleider samen. Deze groep heeft ruime expertise op het gebied van duurzaamheid, duurzame mobiliteit, (sociale) impactmeting, gedragsinterventies, transitiemechanismen en scenarioplanning in relatie tot het gastvrijheidsdomein, en ruime ervaring in onderling samenwerken en collaboratief praktijkonderzoek met en voor belanghebbenden op lokaal, regionaal en (inter)nationaal niveau.

Samen met koplopers en ‘opschudders’ uit het gastvrijheidsdomein zal de SPRONG-groep in vier regionale transitiearena’s op interactieve, ontwerpende en experimenterende wijze werken aan de transitiethema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling. Deze vier thema’s staan in direct verband met de beleidsagenda’s en maatschappelijke opgaven in deze regio’s.

Het optimaal vormgeven van deze transitiearena’s, kennisdeling en het creëren van een leereffect op domeinniveau wordt gefaciliteerd en georganiseerd door een landelijk transitieforum. Dit forum ondersteunt consortium- en netwerkpartners in het bevorderen van praktische mogelijkheden en voorwaarden voor opschaalbaarheid en repliceerbaarheid van succesvolle praktijken en daarmee impact op het niveau van systeemverandering.

Versnellen van duurzaamheidstransities moet samen. Samen zetten we ons in voor het versterken van een ecosysteem waarbinnen belanghebbenden werken aan oplossingen voor lokale maatschappelijke opgaven en deze opschalen tot een continue en doelgerichte beweging van veranderen richting een duurzame sector. Wil je aansluiten en krachten bundelen? Neem contact op via
stefan.hartman@nhlstenden.com &

Stefan Hartman is projectleider van SPRONG ‘Gastvrije Transities’, afdelingshoofd van het European Tourism Futures Institute (ETFI) en themamanager Organiserend Vermogen van CELTH.

Trefwoorden: Celth, onderzoek, duurzaam toerisme, transities, regionale ontwikkeling

||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.