Geplaatst op: 24-10-2018
Auteur: Marcel Baltus

Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden

Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Bron: Pixabay
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwoners. Het geluid van rolkofferterreur galmt nu bijna 24 uur per dag over de bakstenen straten van de Amsterdamse grachten.


Overdaad schaadt met als gevolg dat er al enige tijd op verschillende toeristische brandhaarden over de wereld reeds maatregelen getroffen werden en worden om het massatoerisme in te dammen. Ook de Nederlandse reisindustrie ziet in dat ingrijpen noodzakelijk is om op de lange termijn onze hoofdstad leefbaar te houden. NBTC als toeristische koepelorganisatie belegde met wat andere partijen een ‘Toerisme Top’ in Deventer om het adagium voor de toekomst aldaar te prediken: we moeten toeristen verleiden om nieuwe regio’s te bezoeken.


Journalist Paul Eldering van De Telegraaf ging daar recentelijk in zijn column op in met de strekking: dat gaat toch niet lukken – internationale vakantiegangers willen nu eenmaal alleen maar de highlights zien. Dat is maar ten dele waar Paul.


Want toeristen verleiden kan absoluut. Mag ik als voorbeeld het Burning Man festival in Nevada geven. Een onherbergzaam stuk woestijn in deze Amerikaanse staat waar geen hond naar toe wil totdat je er iets creëert waarvoor ieder jaar 70.000 mensen wereldwijd naar toe willen gaan. In dit geval een redelijk bizar en onconventioneel festival. Kijk hier maar eens.


Nee Paul, het is niet alleen maar het gegeven dat toeristen van nature veelal de geijkte attracties willen zien, waar het vooral aan schort zijn ondernemers met creatieve ideeën en geldkranen. Ik werkte jarenlang op de afdeling Communicatie van wat toen het Nederlands Bureau voor Toerisme heette. We schreven ooit een ‘landmark prijsvraag’ uit om Nederland als toeristische bestemming in het buitenland ludiek en creatief aan te prijzen. Op een paar grappige ideeën na was het redelijk kommer en kwel wat innovatief Nederland ophoestte. En zit er dan iets bruikbaars tussen, dan valt het voor 99% in het water omdat het geld ontbreekt. Dus geachte ministerie van EZ, uw deelname aan de Toerisme Top wordt alleen maar zinvol indien u ook een geldelijke bijdrage levert aan innoverende ideeën die de toeristenstromen moeten omleiden van onze hotspots. Er is net een pot van 2 miljard vrijgekomen, kan er makkelijk een paar honderd miljoen naar off-the-beaten-track Holland promotie. Een leuk gebaar om die top in Deventer mede te organiseren, maar hordes toeristen naar Deventer is voorlopig een utopie want hoeveel buitenlanders hebben er ooit van gehoord. Prachtsteden die Hanzesteden maar met die paar grijpstuivers aan marketingbudgetten kun je het echt wel vergeten dat er de komende decennia honderdduizenden buitenlandse toeristen deze juweeltjes gaan bezoeken. Dat lukt alleen maar met realistische PR- en marketingbudgetten. En mijn ervaringen de afgelopen jaren in de reissector in ogenschouw nemende gaan die vooralsnog maar één kant op: omlaag.


We hebben geen behoefte aan weer een Toerisme Top; waar we naar toe moeten zijn concrete plannen die uitgevoerd moeten worden om de huidige Nederlandse trekpleisters te ontzien. Waarom niet een tweede Keukenhof-achtige attractie realiseren? Lisse en onze prachtattractie de Keukenhof zitten ook wel een beetje aan de top van wat de stad en het park aan kunnen. De bloembollenvelden in de Kop van Noord- Holland schreeuwen om meer oh’s en ah’s van toeristen, voor zo’n visueel orgasme zijn buitenlandse toeristen bereid om naar iedere uithoek van Nederland te togen.


Met enige verwondering ook de aankondiging vernomen van het Rijksmuseum over de geplande restauratie van de Nachtwacht, twee weken na de smeekbede om Amsterdam van de massa’s toeristen te ontlasten. Prachtig project uiteraard maar zou het het Rijksmuseum niet gesierd hebben om dit project ergens anders in Nederland te laten uitvoeren. Het museum trekt ieder jaar al 2,1 miljoen bezoekers en wees verzekerd dat de ‘glazen kooi’ – de restauratie zal vanachter ramen bekeken kunnen worden – weer hordes meer bezoekers zal lokken. Waarom niet in Leiden of in een andere willekeurige plaats in Nederland want Rembrandt was tenslotte een Nederlandse schilder! Een grote Rembrandt manifestatie over dit renovatieproject waar in geuren en kleuren en in woord, beeld en film het leven van Rembrandt uitgebeeld wordt. Met als apotheose het aanschouwen van de restaurateurs achter een glazen kooi en met op de voorgrond een hologram van Rembrandt die op humoristische wijze vertelt hoe hij het ooit schilderde en wat hij van de restauratie denkt. Want ook het merk Rembrandt is sterk genoeg om toeristen naar vrijwel alle onbekende streken van Nederland te lokken.


Misschien kan miljardair en ondernemer Marcel Boekhoorn zijn vizier eens op toeristisch Nederland richten. U kent hem wel – die man van de twee panda’s in het Ouwehands Dierenpark en redder van het oer-Hollandse merk HEMA. Hij heeft visie én geld. Jammer dat er zo weinig van dit ras zijn. Veel doeltreffender dan de zoveelste Toerisme Deltaplan. Het HollandWorld-themapark-plan van voormalig NBT en Floriade directeur Hans van Driem zoekt nog sponsors. Zou mooi opgehoest kunnen worden door de verkoop van al die Hollandse worsten die Boekhoorn in buitenlandse Hema’s wil gaan verkopen.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: beleid, toerisme, overtourism, drukte, spreiden

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/12/22
Exclusief voor leden
Belevingskaart Elst opgeleverd
De Belevingskaart Elst en omgeving is gelanceerd op woensdag 23 november. Het is een handgetekende plattegrond waarop alles staat wat er te beleven is in Elst en omgeving. Het was Hester van Aalst van Stichting ‘Verbinden en Ontmoeten Elst’, die in de belevingskaart een gereedschap zag om mensen te verbinden en ontmoetingen te creëren in haar eigen dorp.
29/11/22
Waar zijn die mbo studenten-talenten recreatie?
De instroom van studenten in mbo recreatieopleidingen blijft achter. De klassen worden steeds kleiner. Nieuwe medewerkers zijn lastig te vinden en veel huidige medewerkers verruilen de recreatie voor andere sectoren. HISWA-RECRON en FNV Recreatie willen de sector wakker schudden op het congres op 6 december ‘Recreatie terug op de kaart’.
28/11/22
Avonturenboerderij Molenwaard werkt samen met Keukenhof
In Keukenhof zijn de tuinmannen druk aan het planten voor seizoen 2023: 5 van de 7 miljoen bloembollen zijn inmiddels geplant. Fien & Teun hielpen samen met een aantal kinderen de tuinmannen een handje. In het voorjaar keert het duo van Avonturenboerderij Molenwaard terug naar Keukenhof tijdens de meivakantie.
23/11/22
Exclusief voor leden
Waterrecreatie Nederland presenteert ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’
Kennisorganisatie Waterrecreatie Nederland heeft de ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’ ontwikkeld.
21/11/22
Exclusief voor leden
Groei in F1 reizen naar Abu Dhabi in 2023
Afgelopen weekend vlogen 4.500 racefans met Corendon en Stip Reizen (onderdeel van Corendon) naar Abu Dhabi om de laatste Formule 1-race van dit seizoen te beleven. Voor de Formule 1 was dit de grootste uittocht van Nederlandse racefans naar een race buiten Europa ooit. Het is een groeimarkt en dat leidt tot nieuwe afspraken tussen de touroperator en het circuit.
21/11/22
Exclusief voor leden
Booking.com verbetert Duurzaam Reizen-programma met footprint over luchtvaart
Booking.com voegt productfuncties toe aan het Duurzaam Reizen-programma. Het programma is een jaar geleden gestart zodat consumenten bewustere keuzes kunnen maken voor hun reis. Onder meer is een filter toegevoegd over de belasting van vliegreizen naar het vakantiehuis. Als vernieuwing zijn ook drie niveaus gemaakt in het programma.
17/11/22
Delft Music Tour laat je luisteren naar de stad
We kennen wandelroutes door steden met gedichten, of over beroemde schilders. Delft pakt het anders aan. Je kunt op 30 locaties luisteren naar de stad met Delft Music Tour. Een charmante vernieuwing in het uitwerken van routes. Je kunt luisteren en clips bekijken.
16/11/22
Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.