Geplaatst op: 03-04-2017
Auteur: Laurien van der Vaart

Kijk eens buiten je sector!

Kijk eens buiten je sector!
Dmitry Kolchinski / Shutterstock.com
De vrijetijds- en toerismesector verandert razendsnel. Dit is natuurlijk vaker gezegd, en was ook weer veelvuldig te horen op het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd vorige week op de NHTV in Breda.


Het is daarom zaak om goed om je heen te blijven kijken, waarschuwde Hein van Oorschot, voorzitter college van bestuur, NHTV bij de opening al. ,,Als we voorop op de golf van verandering zitten, heeft de sector een goede toekomst.’’


,,Toerisme is een ouderwets woord’’. Zo deed de Deen Hans Peter Rømer Hansen (Leisure expert en strategic business developer) er nog een schepje bovenop.


Toerist is tijdelijke local geworden

,,Dé toerist bestaat niet meer”, stelde Rømer Hansen. ,,De bezoeker is de tijdelijke local geworden. Toeristen zijn geen toeristen, maar gewone mensen met verschillende wensen. Toerisme als zodanig bestaat niet meer, allerlei functies lopen door elkaar.”


Rømer Hansen liet vooral voorbeelden zien van citymarketing, waaruit bleek dat het niet (meer) gaat om marketing van je bestemming, maar om van je stad een bijzondere plek te maken, met bijzondere architectuur, en waar mensen met elkaar iets bijzonders kunnen beleven. Het is dus extreem belangrijk om samen te werken met mensen buiten recreatie en toerisme, besloot de Deen zijn inleiding.


Kijk buiten je eigen wereld

Ook dagvoorzitter Tom van ’t Hek (Tom van ’t Hek, voormalig tophockeyer, oud-bondscoach en radiopresentator) benadrukte dit: ,,je moet buiten je eigen ‘scope’ durven te kijken en je durven te verbinden buiten je eigen wereld.”


We moeten dus veranderen, ziet ook Van ’t Hek, maar tegelijkertijd willen we dat helemaal niet. Mensen vinden veranderen niet leuk en doen dat dus niet automatisch. ,,Je moet dus een knop vinden om jezelf in beweging te zetten”, aldus Van ’t Hek.


Ter illustratie vertelde van ’t Hek een voorbeeld uit de tijd dat hij nog huisarts was. Een 85-jarige dame vroeg aan hem om doorverwezen te worden naar een andere cardioloog, hoewel ze op zich tevreden was met haar huidige. ,,Als je niet snel genoeg verandert, ga je snel dood’’, was haar antwoord destijds.


Een grotere taart

”We zijn er vaak op gericht om een groter deel van de taart te krijgen, maar we kunnen ook samen met anderen de taart groter maken”, stelde Sander Limonard van de NHTV in een workshop over nieuwe vormen van waardecreatie.


Van een samenwerking moet iedereen beter worden, bleek in die workshop. Anders is de samenwerking gedoemd om te mislukken. En tegelijkertijd zijn gedreven initiatiefnemers belangrijk, zij moeten het proces gaande houden. Gebeurt dat niet, dan gaan mensen toch vaak weer over tot de orde van de dag en bloedt het initiatief dood.


Meer initiatief

Ondernemers zouden wel wat meer initiatief mogen nemen, stelde Jeroen Klijs van de NHTV in een workshop over het economisch effect van toerisme. ,,Voor al oudere ondernemers zagen voor zich zelf niet veel mogelijkheden, maar vonden dat de gemeente dit vooral moet doen. De jongere ondernemers hadden wel meer ideeën. Zij wilden dat de gemeente meer meedacht met hun plannen, bijvoorbeeld in het organiseren van evenementen”, vertelde hij.


Laurien van der Vaart ontwikkelt met haar bedrijf Buitenpaden voor het toeristisch bedrijfsleven op maat gemaakte folders & brochures en routes & speurtochten. Meer blogs van Laurien op http://buitenpaden.nl/categorie/blog/.

Trefwoorden: toerisme, waardecreatie

||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.