Geplaatst op: 28-02-2017
Auteur: Han Verheijden

Het Verhaal van Nederland! Waarom wordt het nog niet verteld?

Het Verhaal van Nederland! Waarom wordt het nog niet verteld?
Bron: Shutterstock

"Het is 2025, de klimaatcrisis is op zijn hoogtepunt. Zowel de stijging van de zeespiegel als het smelten van gletsjers gaat veel sneller dan eerder werd verwacht. De Verenigde Naties zijn in spoedberaad bijeen. Er is namelijk wereldwijd een schreeuwend gebrek aan zoet water en de verwoestijning rukt alsmaar verder op. Door vervuiling en overbevissing zijn de ecosystemen van oceanen en rivieren volledig uit balans. Niemand lijkt nog een weg naar een oplossing te zien. Dan verwijst een commissie van specialisten naar Nederland, want daar werkt men al eeuwen aan watermanagement: dijken en dammen, droogmakerijen, polders en gemalen vormen de bouwstenen van dat land en zij weten hoe je overstromingen kunt voorkomen, zoet water kunt borgen en nieuw, vruchtbaar land kunt creëren.”

 

Ons echte erfgoed

Zal het echt zo lang moeten duren en moet er eerst een grote crisis plaatsvinden om ervoor te zorgen dat de wereldburger Nederland ontdekt en dat de toerist het Verhaal van Nederland indringend kan ervaren en beleven? Het lijkt er soms wel op. We maken in ons land de mooiste themaparken, musea of dierentuinen, maar als het om ons echte erfgoed gaat (ons ontstaan) maken we er ons met een marginaal bezoekerscentrum of saaie expositie van af. Naar de perifeer gelegen Mont Saint-Michel in Frankrijk of de Hooverdam in de VS komen elk jaar miljoenen bezoekers, terwijl wij op de Afsluitdijk of de Oosterscheldedam al blij zijn met een paar honderdduizend.

 

Bewondering over het land onder water

Dat ligt mijns inziens niet aan de bekendheid. In alle landen waar ik kom, wordt met bewondering gesproken over dat landje onder de zeespiegel. De molens van Kinderdijk, de Afsluitdijk en de Zeeuwse Delta zijn echt wereldberoemd, ook al kan men niet altijd de exacte namen ervan duiden. Het Verhaal is bekend, al was het maar via Hansje Brinkers. Ik ben bang dat bescheidenheid ons hier in de weg zit. Ieder ander land zou trots zijn op de grote werken die hier in de afgelopen eeuwen tot stand zijn gebracht en men zou zich terdege realiseren dat zonder die kennis en inzet ons land helemaal niet zou hebben bestaan. Die trots en dat begrip verdienen veel meer exposure in het belang van zowel nationaal bewustzijn als van het internationaal toerisme!

 

Kansen bij de Afsluitdijk

De Nieuwe Afsluitdijk vormt wellicht een kans om dit manco op te vullen. De Afsluitdijk is immers het meest bekende en ook meest spectaculaire waterstaatkundige kunstwerk van Nederland. De dam is al wereldwijd beroemd en wordt jaarlijks reeds bezocht door enkele honderdduizenden bezoekers, waarvan velen uit het buitenland. Alleen zijn die bezoekers wat teleurgesteld, want wat beleef je daar feitelijk? De Dijk wordt op dit moment vernieuwd en krijgt een nieuw karakter. Daan Roosegaarde zorgt voor opvallende vormen, maar belangrijker is dat - naast veiligheid - nu meer aandacht wordt besteed aan ecologische waarden. Zo komt er bij Kornwerderzand een grote vismigratierivier, waardoor vissen in zoet en zout water kunnen zwemmen. Daarnaast wordt gewerkt aan energieopwekking en natuurontwikkeling.

 

Natuurbelevingspark toevoegen

Op initiatief van Innovatie Agro & Natuur en in samenspraak met instanties die werken aan een nieuw Beleefcentrum en de vismigratierivier is recent een plan gemaakt voor een natuurbelevingspark, waarin het Verhaal van Nederland (Waterland) wel integraal wordt verteld, in de vorm van onder meer een mini-polder, die een belevenis maakt van Lely’s project om met behulp van de Afsluitdijk nieuwe polders te bouwen; een waterspeeltuin in een miniatuur-model van de Nederlandse delta met nadruk op zijn vaarwegen, meren, waterwerken en kusten; een grote natuurattractie waar de bezoeker de effecten van eb en vloed op flora en fauna direct kan ervaren; een voettocht over wild wad. Het zou voor het Nederlands toerisme geweldig zijn als we na vijftig jaar experimenteren eindelijk dat verhaal op een boeiende manier kunnen presenteren.  

Trefwoorden: nederland, water, strijd tegen het water, belevingscentrum, afsluitdijk, duurzaam toerisme

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.
15/04/24
Exclusief voor leden
Hilton beste werkplek voor vrouwen in de Nederlandse hotelbranche
Hotel- en resortketen Hilton heeft de zesde positie behaald op de Great Place to Work for Women-lijst, samengesteld door de organisatie Great Place to Work. Hiermee is het hotel de hoogst genoteerde werkplek voor vrouwen binnen de Nederlandse hotelbranche.
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
12/04/24
DierenPark Amersfoort opent grootste zonnecarport van de gemeente
Zonnecarport geopend met 522 zonnepanelen bovenop de parkeergarage van Dierenpark Amersfoort. De groene stroom levert op zonnige dagen het gehele stroomgebruik van het park.
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.