Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-08-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Twintig jaar bouwen aan grootste Outdoor Adventure van Noord-Nederland

Interview met Erik Eefting van Joytime Vrijetijdsactiviteiten

Twintig jaar bouwen aan grootste Outdoor Adventure van Noord-Nederland
Eind juli ging ik voor het tweede jaar op rij op reis met college Hans van Leeuwen van Pleisureworld. We bezochten de nieuwe dierentuin Wildlands Adventure in Emmen, Joytime Vrijetijdsactiviteiten, Hof van Saksen en Landgoed Tenaxx. We bleven slapen in Hotel Ten Cate waar een bijzonder kunstenaarscollectief groots aan de slag was gegaan. In een serie artikelen en blogs doe ik verslag van de trip. Hans van Leeuwen heeft ook een blog geschreven, dat lees je hier.


De reis ging verder naar Grolloo waar we bij Joytime Erik Eefting troffen. Hij heeft daar in een kleine twintig jaar tijd het grootste outdoor adventure park van Noord-Nederland gebouwd. Rond een prachtige plas in de bossen van Staatsbosbeheer ligt een outdoor belevingspark, klimpark, zwemplas en strandpaviljoen.


Voor € 15 vier uur plezier in de natuur

De activiteiten in het outdoorpark zijn eindeloos en de formule is eenvoudig. Je betaalt voor vier uur € 15 euro en kunt dan kiezen uit boogschieten, vlotten bouwen, stand up paddling, kanoën, kanopolo, de hindernis of survivalbaan, mountainbiken, de klimwand, low ropes, boulderwand, speelbos, quadrijden, geocache, kompasloop, letterboxen, klootschieten of de oriënteringsloop. Het klimmen duurt inclusief instructie ongeveer 3 uur. Je kunt dan gebruik maken van vijf verschillende parcoursen variërend van twee tot tien meter hoogte langs 76 hindernissen op een track van 725 meter kabelbaan. De echte durfals kunnen als extra parkoers ook nog de Sensatie doen boven recreatieplas de Kleine Moere. Voor kinderen bestaan lagere tarieven. Erik doet niet aan groepskortingen omdat de tarieven al erg laag liggen. "We staan ook niet op kortingssites en er zijn geen abonnementen mogelijk”, zegt hij. "We hebben wel een combitarief voor mensen die zowel het klimpark als het belevingspark willen doen. Dat hoeft niet op dezelfde dag, maar moet wel binnen twee weken.”



Uitbreiden om bredere basis te krijgen

Joytime bestaat al ruim 20 jaar en in november 1999 heeft Erik het bedrijf overgenomen van toenmalige eigenaar die daar een buitensportcentrum had. Het bedrijf is deels in eigendom en wordt deels van Staatsbosbeheer en deels van de Boermarke gehuurd. Hij heeft het bedrijf in de loop der jaren stapje voor stapje verder uitgebreid om een bredere exploitatiebasis te krijgen. Eerst met een klimpark en sinds vorig jaar met een outdoor belevingspark. "We gaan voor een gematigde en vooral beheersbare groei”, stelt hij.



Staatsbosbeheer krijgt een deel van de bruto-omzet van het klimpark waarover lang en intensief is onderhandeld. Dat was vroeger wel anders toen Erik nog een heel schappelijke huurovereenkomst met Staatsbosbeheer had voor het klimpark. Het feit dat deze organisatie veel minder subsidie kreeg heeft daar voor een veel commerciëlere opstelling gezorgd. Wat Erik exact voor het klimpark in Grolloo betaalt, wil hij niet zeggen, wel dat het minder is dan de 10% over de bruto-omzet waar Staatsbosbeheer meestal voor gaat.


Klimpark direct een grote hit

Lastig in de exploitatie van enkel een buitensportcentrum is het feit dat in de zomer het klantenbestand, dat voor een groot deel bestaat uit groepen, opdroogt. Helaas komen de zwemmers niet af op de betaalde zwemlocatie van Erik vanwege de grote concurrentie aan gratis zwemlocaties in de buurt. Daarom is in 2008 het klimpark ontwikkeld. De gemeente Aa en Hunze en Staatsbosbeheer stonden erg positief tegenover de plannen. "Het klimpark heeft vanaf de start goed gelopen. De eerste jaren kwamen daar tussen de 12.000 en 15.000 klimmers op af. We zitten nu boven de 15.000 bezoekers voor het klimpark”, zegt Erik die met zijn aanbod prima inspeelt op de individualisering van de maatschappij: "In het outdoorbelevingspark boeken hoofdzakelijk groepen maar bij ons kunnen mensen ook individueel terecht. Daarin zijn we vrij uniek. Ze kunnen diezelfde outdooractiviteiten doen die normaal gesproken alleen aan groepen voorbehouden zijn.” Ze kunnen vier uur lang onbeperkt gebruik maken van alle activiteiten en faciliteiten. "Met het outdoorpark mikken we op gezinnen want door de variëteit aan activiteiten bieden we voor elk wat wils.”



Acht klimwanden met één instructeur

Het outdoor belevingscentrum beschikt over acht grote klimwanden met een zelfzekerend systeem van TrueBlue zodat iedereen individueel zonder hulp kan klimmen. "We kunnen in acht posities klimmen met één instructeur. Daarmee hebben we een enorme doorloopsnelheid en capaciteit weten te realiseren”, zegt een enthousiaste Erik. Bij het boogschieten hebben ze een extra beleving toegevoegd met 3D-doelen en dieren silhouetten erin.



Samenwerking met verblijfsrecreatie

In het voor- en naseizoen trekt zijn bedrijf hoofdzakelijk groepen en in de vakantieperiodes veel toeristen. Joytime heeft in de loop der jaren een goede reputatie bij verblijfsaccommodaties in de regio opgebouwd. "Groepsaccommodaties en bungalowparken uit de regio komen nu met hun avonturenkampen naar Joytime”, en dat is volgens Erik een hele omslag: "De verblijfsrecreatie voelde zich vroeger koning in de regio. Zij trokken de gasten naar het gebied, en wij mochten daarvan meeprofiteren. Maar er zijn mensen die speciaal naar dit gebied op vakantie komen omdat wij hier zitten”, stelt Erik die ook ziet dat het aanbod in de regio in de loop der jaren sterk is verbeterd waardoor de verblijfsrecreatie meer vertrouwen in het dagrecreatief product heeft gekregen. "Neem het Hof van Saksen, zij hebben zelf ook boogschieten, vlotten bouwen en een eigen klimwand. Maar niet in de beleving zoals hier. Gasten van het Hof van Saksen komen met veel plezier hier naar toe”, vertelt Erik die trots wijst op de pendel-landrover van Hof van Saksen die zojuist gasten bij hem heeft afgeleverd.


Trots op personeel

Het nieuwe outdoorpark is door een professioneel bedrijf gebouwd waarbij Erik zelf als uitvoerder is opgetreden om goed in de look and feel van het bedrijf te kunnen bouwen. "Ik kom nu elke dag met een glimlach het bedrijf op. Op een drukke dag kan ik enorm genieten. Ik ben ook heel trots op mijn personeel. Met de uitbreiding hebben we allemaal moeten wennen aan de nieuwe situatie, maar nu zijn we prima op elkaar ingespeeld.”



Hij werkt samen met zijn partner in het bedrijf ondersteund door 2,5 fte aan vaste werknemers en 45 oproepkrachten. Op een drukke dag lopen hier 20 mensen rond als outdoorinstructeur, horeca- of receptiemedewerker.

Erik werkt naast zijn vaste personeel veel met een vast club aan oproepkrachten. Bij slecht weer wordt overtollig personeel naar huis gestuurd. "Ze maken over het hele seizoen bezien toch genoeg uren”, vertelt Erik die op die dagen de attracties en het terrein laat onderhouden: "Ik laat rustig iemand het terrein aanharken als ik vind dat het bedrijf daar netter van wordt. Dan is hij in plaats van instructeur in het klimpark, even hovenier.” Toch is hij wel op zoek naar een bepaald type oproepkracht: "We zoeken niet naar mensen die hier werken met een instelling alsof ze een attractie bedienen. Onze instructeurs zijn onderdeel van de beleving, ze moeten het de gast naar de zin maken.”


Veiligheid allerbelangrijkste

In het klimpark is veiligheid enorm belangrijk. "Onze gasten waarderen de manier waarop we de instructie geven, de duidelijkheid van de instructies en de controle op de klimmers”, zegt Erik. "Ze vinden het bovendien erg fijn dat ze zichzelf kunnen zekeren. Joytime werkt met het klettersteigsysteem. "Tegenwoordig zijn er modernere systemen maar die waren in 2008 nog niet beschikbaar”, vertelt Erik die erkent dat de nieuwe systemen in theorie veiliger zijn omdat mensen continu zijn gezekerd. "Nadeel is dat ze elkaar niet kunnen passeren, dat kan bij ons wel. Onze statistieken laten niet zien dat we onveilig zijn.” In de optiek van Erik maakt het voor de veiligheid niet uit welk systeem je gebruikt als je het maar goed toepast: "Je moet al je medewerkers overtuigen dat veiligheid het belangrijkste is waar ze mee bezig zijn. Pas op de tweede plek komt de rest.”



Gevoelig voor slechtweervoorspellingen

Joytime is wel erg gevoelig voor slechte weersvoorspellingen. Dan is deze zomer met de vele regen niet heel erg positief. "Het liep dit jaar tot en met de meivakantie minder goed. Toen hadden we wat mindere weekenden. Vanaf de meivakantie is het beter. Gisteren hadden we een topdag, ondanks de matige weersvoorspelling 275 bezoekers in het klimpark en 65 bezoekers in het outdoorbelevingspark.”


Pokémon en outdoor een slechte combi

Erik doet niets met de Pokémonrage. Een heel bewuste keuze. "Ik denk dat het een rage is, die heel gauw over is. Bovendien zitten ze alleen maar naar een schermpje te turen, daar heb ik niets mee. Bovendien speelt het zich voornamelijk na 18:00u af als wij dicht zijn.”



Meer aanbod voor familie-uitjes

Toekomstplannen zijn er ondanks het nu behoorlijk uitgebalanceerde productaanbod nog wel: "We willen nog wel meer aanbod voor de wat meer bezadigde doelgroep. Ze komen vaak in familieverband mee, doen het boogschieten maar vinden de klimwand en de hindernisbaan al te eng.” Erik ziet geen probleem in het feit dat je daarmee families tijden de activiteiten opsplitst: "Ze komen hier met het idee dat ze allemaal gezamenlijk wat kunnen doen. Het is onze taak om ze te overtuigen dat ze beter iets kunnen doen wat ze echt leuk vinden. Waarom zou niet de een op de mountainbike stappen terwijl de ander een gps-tocht doet. Maar je bent wel allemaal in datzelfde stuk natuur bezig. Bovendien kijken in het klimpark opa’s en oma’s heel graag naar de verrichtingen van kinderen en kleinkinderen.” Erik zou graag het terras willen overkappen. "Als het regent is het terras na een kwartiertje leeg.” Dromen zijn er natuurlijk ook: "Ik zou nog heel graag voor de echte Drenthebeleving een hunebed met klimgrepen op het terrein willen introduceren.”

Trefwoorden: dagrecreatie, actieve recreatie, klimparken, adventureparken

CELTH




||| Nieuws |||

05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.
25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...