Geplaatst op: 23-08-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Twintig jaar bouwen aan grootste Outdoor Adventure van Noord-Nederland

Interview met Erik Eefting van Joytime Vrijetijdsactiviteiten

Twintig jaar bouwen aan grootste Outdoor Adventure van Noord-Nederland
Eind juli ging ik voor het tweede jaar op rij op reis met college Hans van Leeuwen van Pleisureworld. We bezochten de nieuwe dierentuin Wildlands Adventure in Emmen, Joytime Vrijetijdsactiviteiten, Hof van Saksen en Landgoed Tenaxx. We bleven slapen in Hotel Ten Cate waar een bijzonder kunstenaarscollectief groots aan de slag was gegaan. In een serie artikelen en blogs doe ik verslag van de trip. Hans van Leeuwen heeft ook een blog geschreven, dat lees je hier.


De reis ging verder naar Grolloo waar we bij Joytime Erik Eefting troffen. Hij heeft daar in een kleine twintig jaar tijd het grootste outdoor adventure park van Noord-Nederland gebouwd. Rond een prachtige plas in de bossen van Staatsbosbeheer ligt een outdoor belevingspark, klimpark, zwemplas en strandpaviljoen.


Voor € 15 vier uur plezier in de natuur

De activiteiten in het outdoorpark zijn eindeloos en de formule is eenvoudig. Je betaalt voor vier uur € 15 euro en kunt dan kiezen uit boogschieten, vlotten bouwen, stand up paddling, kanoën, kanopolo, de hindernis of survivalbaan, mountainbiken, de klimwand, low ropes, boulderwand, speelbos, quadrijden, geocache, kompasloop, letterboxen, klootschieten of de oriënteringsloop. Het klimmen duurt inclusief instructie ongeveer 3 uur. Je kunt dan gebruik maken van vijf verschillende parcoursen variërend van twee tot tien meter hoogte langs 76 hindernissen op een track van 725 meter kabelbaan. De echte durfals kunnen als extra parkoers ook nog de Sensatie doen boven recreatieplas de Kleine Moere. Voor kinderen bestaan lagere tarieven. Erik doet niet aan groepskortingen omdat de tarieven al erg laag liggen. "We staan ook niet op kortingssites en er zijn geen abonnementen mogelijk”, zegt hij. "We hebben wel een combitarief voor mensen die zowel het klimpark als het belevingspark willen doen. Dat hoeft niet op dezelfde dag, maar moet wel binnen twee weken.”



Uitbreiden om bredere basis te krijgen

Joytime bestaat al ruim 20 jaar en in november 1999 heeft Erik het bedrijf overgenomen van toenmalige eigenaar die daar een buitensportcentrum had. Het bedrijf is deels in eigendom en wordt deels van Staatsbosbeheer en deels van de Boermarke gehuurd. Hij heeft het bedrijf in de loop der jaren stapje voor stapje verder uitgebreid om een bredere exploitatiebasis te krijgen. Eerst met een klimpark en sinds vorig jaar met een outdoor belevingspark. "We gaan voor een gematigde en vooral beheersbare groei”, stelt hij.



Staatsbosbeheer krijgt een deel van de bruto-omzet van het klimpark waarover lang en intensief is onderhandeld. Dat was vroeger wel anders toen Erik nog een heel schappelijke huurovereenkomst met Staatsbosbeheer had voor het klimpark. Het feit dat deze organisatie veel minder subsidie kreeg heeft daar voor een veel commerciëlere opstelling gezorgd. Wat Erik exact voor het klimpark in Grolloo betaalt, wil hij niet zeggen, wel dat het minder is dan de 10% over de bruto-omzet waar Staatsbosbeheer meestal voor gaat.


Klimpark direct een grote hit

Lastig in de exploitatie van enkel een buitensportcentrum is het feit dat in de zomer het klantenbestand, dat voor een groot deel bestaat uit groepen, opdroogt. Helaas komen de zwemmers niet af op de betaalde zwemlocatie van Erik vanwege de grote concurrentie aan gratis zwemlocaties in de buurt. Daarom is in 2008 het klimpark ontwikkeld. De gemeente Aa en Hunze en Staatsbosbeheer stonden erg positief tegenover de plannen. "Het klimpark heeft vanaf de start goed gelopen. De eerste jaren kwamen daar tussen de 12.000 en 15.000 klimmers op af. We zitten nu boven de 15.000 bezoekers voor het klimpark”, zegt Erik die met zijn aanbod prima inspeelt op de individualisering van de maatschappij: "In het outdoorbelevingspark boeken hoofdzakelijk groepen maar bij ons kunnen mensen ook individueel terecht. Daarin zijn we vrij uniek. Ze kunnen diezelfde outdooractiviteiten doen die normaal gesproken alleen aan groepen voorbehouden zijn.” Ze kunnen vier uur lang onbeperkt gebruik maken van alle activiteiten en faciliteiten. "Met het outdoorpark mikken we op gezinnen want door de variëteit aan activiteiten bieden we voor elk wat wils.”



Acht klimwanden met één instructeur

Het outdoor belevingscentrum beschikt over acht grote klimwanden met een zelfzekerend systeem van TrueBlue zodat iedereen individueel zonder hulp kan klimmen. "We kunnen in acht posities klimmen met één instructeur. Daarmee hebben we een enorme doorloopsnelheid en capaciteit weten te realiseren”, zegt een enthousiaste Erik. Bij het boogschieten hebben ze een extra beleving toegevoegd met 3D-doelen en dieren silhouetten erin.



Samenwerking met verblijfsrecreatie

In het voor- en naseizoen trekt zijn bedrijf hoofdzakelijk groepen en in de vakantieperiodes veel toeristen. Joytime heeft in de loop der jaren een goede reputatie bij verblijfsaccommodaties in de regio opgebouwd. "Groepsaccommodaties en bungalowparken uit de regio komen nu met hun avonturenkampen naar Joytime”, en dat is volgens Erik een hele omslag: "De verblijfsrecreatie voelde zich vroeger koning in de regio. Zij trokken de gasten naar het gebied, en wij mochten daarvan meeprofiteren. Maar er zijn mensen die speciaal naar dit gebied op vakantie komen omdat wij hier zitten”, stelt Erik die ook ziet dat het aanbod in de regio in de loop der jaren sterk is verbeterd waardoor de verblijfsrecreatie meer vertrouwen in het dagrecreatief product heeft gekregen. "Neem het Hof van Saksen, zij hebben zelf ook boogschieten, vlotten bouwen en een eigen klimwand. Maar niet in de beleving zoals hier. Gasten van het Hof van Saksen komen met veel plezier hier naar toe”, vertelt Erik die trots wijst op de pendel-landrover van Hof van Saksen die zojuist gasten bij hem heeft afgeleverd.


Trots op personeel

Het nieuwe outdoorpark is door een professioneel bedrijf gebouwd waarbij Erik zelf als uitvoerder is opgetreden om goed in de look and feel van het bedrijf te kunnen bouwen. "Ik kom nu elke dag met een glimlach het bedrijf op. Op een drukke dag kan ik enorm genieten. Ik ben ook heel trots op mijn personeel. Met de uitbreiding hebben we allemaal moeten wennen aan de nieuwe situatie, maar nu zijn we prima op elkaar ingespeeld.”



Hij werkt samen met zijn partner in het bedrijf ondersteund door 2,5 fte aan vaste werknemers en 45 oproepkrachten. Op een drukke dag lopen hier 20 mensen rond als outdoorinstructeur, horeca- of receptiemedewerker.

Erik werkt naast zijn vaste personeel veel met een vast club aan oproepkrachten. Bij slecht weer wordt overtollig personeel naar huis gestuurd. "Ze maken over het hele seizoen bezien toch genoeg uren”, vertelt Erik die op die dagen de attracties en het terrein laat onderhouden: "Ik laat rustig iemand het terrein aanharken als ik vind dat het bedrijf daar netter van wordt. Dan is hij in plaats van instructeur in het klimpark, even hovenier.” Toch is hij wel op zoek naar een bepaald type oproepkracht: "We zoeken niet naar mensen die hier werken met een instelling alsof ze een attractie bedienen. Onze instructeurs zijn onderdeel van de beleving, ze moeten het de gast naar de zin maken.”


Veiligheid allerbelangrijkste

In het klimpark is veiligheid enorm belangrijk. "Onze gasten waarderen de manier waarop we de instructie geven, de duidelijkheid van de instructies en de controle op de klimmers”, zegt Erik. "Ze vinden het bovendien erg fijn dat ze zichzelf kunnen zekeren. Joytime werkt met het klettersteigsysteem. "Tegenwoordig zijn er modernere systemen maar die waren in 2008 nog niet beschikbaar”, vertelt Erik die erkent dat de nieuwe systemen in theorie veiliger zijn omdat mensen continu zijn gezekerd. "Nadeel is dat ze elkaar niet kunnen passeren, dat kan bij ons wel. Onze statistieken laten niet zien dat we onveilig zijn.” In de optiek van Erik maakt het voor de veiligheid niet uit welk systeem je gebruikt als je het maar goed toepast: "Je moet al je medewerkers overtuigen dat veiligheid het belangrijkste is waar ze mee bezig zijn. Pas op de tweede plek komt de rest.”



Gevoelig voor slechtweervoorspellingen

Joytime is wel erg gevoelig voor slechte weersvoorspellingen. Dan is deze zomer met de vele regen niet heel erg positief. "Het liep dit jaar tot en met de meivakantie minder goed. Toen hadden we wat mindere weekenden. Vanaf de meivakantie is het beter. Gisteren hadden we een topdag, ondanks de matige weersvoorspelling 275 bezoekers in het klimpark en 65 bezoekers in het outdoorbelevingspark.”


Pokémon en outdoor een slechte combi

Erik doet niets met de Pokémonrage. Een heel bewuste keuze. "Ik denk dat het een rage is, die heel gauw over is. Bovendien zitten ze alleen maar naar een schermpje te turen, daar heb ik niets mee. Bovendien speelt het zich voornamelijk na 18:00u af als wij dicht zijn.”



Meer aanbod voor familie-uitjes

Toekomstplannen zijn er ondanks het nu behoorlijk uitgebalanceerde productaanbod nog wel: "We willen nog wel meer aanbod voor de wat meer bezadigde doelgroep. Ze komen vaak in familieverband mee, doen het boogschieten maar vinden de klimwand en de hindernisbaan al te eng.” Erik ziet geen probleem in het feit dat je daarmee families tijden de activiteiten opsplitst: "Ze komen hier met het idee dat ze allemaal gezamenlijk wat kunnen doen. Het is onze taak om ze te overtuigen dat ze beter iets kunnen doen wat ze echt leuk vinden. Waarom zou niet de een op de mountainbike stappen terwijl de ander een gps-tocht doet. Maar je bent wel allemaal in datzelfde stuk natuur bezig. Bovendien kijken in het klimpark opa’s en oma’s heel graag naar de verrichtingen van kinderen en kleinkinderen.” Erik zou graag het terras willen overkappen. "Als het regent is het terras na een kwartiertje leeg.” Dromen zijn er natuurlijk ook: "Ik zou nog heel graag voor de echte Drenthebeleving een hunebed met klimgrepen op het terrein willen introduceren.”

Trefwoorden: dagrecreatie, actieve recreatie, klimparken, adventureparken

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...