Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-06-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog

Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
Foto: Pixabay

De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.

In 2023 steeg het aantal binnenlandse vakanties met 1%, terwijl de CO2-uitstoot van deze vakanties met 3% steeg naar 1,86 Mton. De totale CO2-uitstoot voor binnenlandse vakanties ligt op 1,3% van alle Nederlandse CO2-emissies in 2023 (146 Mton). De CO2-uitstoot ten gevolge van inkomend toerisme is met 4,6Mton veel groter.

CO2-uitstoot op binnenlandse vakantie lager dan in dagelijks leven

De CO2-uitstoot van een binnenlandse vakantie is gemiddeld 20 kilo per dag, zowel in 2022 als 2023. Heel opvallend stoten Nederlanders op binnenlandse vakantie minder uit dan gemiddeld over het jaar. Dan stoten ze gemiddeld 22 kilo per dag uit. De uitstoot van Nederlandse vakantiegangers in eigen land is ook lager dan van inkomende bezoekers. Van de buitenlandse bezoekers heeft de Belgische bezoeker de laagste CO2-uitstoot per dag (29 kilo), gevolgd door de Duitse (33 kilo). Een bezoeker uit de Verenigde Staten heeft de hoogste dagelijkse CO2-uitstoot (214 kilo).

Vervoer naar activiteiten zorgt voor grootste uitstoot

Op binnenlandse vakantie stoten Nederlanders het meest uit tijdens vervoer naar activiteiten (43%). De reis naar de bestemming is verantwoordelijk voor 21% van de vakantie-uitstoot. Dit komt doordat de reisafstanden die tijdens het verblijf worden afgelegd flink groter zijn dan de enkele reis naar de bestemming. Ruim een derde van de CO2-uitstoot komt door het verblijf in een accommodatie tijdens de vakantie. Het gebruik van deze accommodaties zorgt voor 0,66 Mton CO2 in 2023, een stijging van 3% vergeleken met 2022.

Meeste uitstoot in toeristische provincies

Het beeld per provincie is niet geheel verrassend. Provincies met relatief hoge aantallen binnenlandse vakanties zijn ook goed voor de hoogste CO2-uitstoot. Ook de afstand binnen Nederland speelt nog een rol. Een hoog aandeel in de uitstoot hebben Gelderland, Limburg en Friesland.

Eco-efficiency groeit

Tot slot kunnen we de CO2-uitstoot afzetten tegen de gemiddelde bestedingen tijdens een verblijf. Dit geeft inzicht in het aantal euro’s dat een bezoeker uitgeeft per kilogram CO2. In 2023 stijgt de eco-efficiency naar 2,33 euro per kilogram CO2 (in 2022: 2,24 euro). Vergeleken met internationaal bezoek is dit in de middenmoot. Een Belgische vakantie levert het meest op per kilo CO2: 2,76 euro, terwijl een Amerikaan minder dan een euro oplevert per kilo CO2. Bij intercontinentale reizigers spelen vliegreizen een nadrukkelijke rol.

Tips voor minder uitstoot van vakantiegangers

De onderzoekers geven ook nog wat tips om de uitstoot van Nederlanders op binnenlandse vakanties verder te beperken:

  • Met duurzamere vervoerskeuzes, zoals openbaar vervoer of duurzaam individueel vervoer (bijvoorbeeld de elektrische auto), kan de uitstoot van het vervoer naar de locatie worden geminimaliseerd.
  • Verduurzaming van accommodaties, met name vakantiehuizen en hotels, heeft direct effect op de uitstoot van Nederlandse (en buitenlandse) vakantiegangers. Isolatie, duurzame energie, slimme aanpassingen en het inkoopbeleid van hotels, zijn daar van grote invloed op.
  • Het vervoer van en naar activiteiten, vormt een groot aandeel van de uitstoot van Nederlandse vakantiegangers in eigen land. Het vervangen van vervuilende vormen van vervoer door bijvoorbeeld het openbaar vervoer, de fiets of elektrisch vervoer maakt daarin een groot verschil.
Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/download/download-de-co2-impact-van-binnenlandse-vakanties-nl?disposition=inline
Trefwoorden: vakanties, binnenlands vakanties, duurzaam toerisme, uitstoot, CO2,

CELTH




||| Nieuws |||

18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.
18/08/25
750 Ajax shirts met SAIL embleem
Voetbalclub Ajax en SAIL 2025 slaan handen ineen voor een bijzondere samenwerking. Speciaal voor de jubileumeditie van SAIL brengt Ajax een gelimiteerde versie van het uittenue 2025/2026 uit, voorzien van een exclusief SAIL 2025-embleem.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...