Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-05-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei

Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei

De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. Dat blijkt uit de jaarlijkse Dagattractie Top-50, samengesteld door adviesbureau Ginder in samenwerking met Pretwerk.nl

De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland. Met ruim 2,6 miljoen bezoeken laat de erfgoedlocatie het Rijksmuseum (2,5 miljoen) achter zich, dat jarenlang de tweede plek bezette. De Efteling blijft met 5,6 miljoen bezoekers ruimschoots aan kop. De lijst verwelkomt ook enkele nieuwkomers, waaronder Sprookjeswonderland, Eindhoven Zoo, ZooParc Overloon en het H’ART Museum.

Dierentuinen: +3%

In de Top 50 zitten vooral dierentuinen in de lift. Zij noteerden een gezamenlijke groei van ruim 5%, met Safaripark Beekse Bergen als uitschieter: het park trok 1,56 miljoen bezoekers, een stijging van maar liefst 20%. Daarmee is het nu de best bezochte dierentuin van Nederland.

Attractieparken: +2,5%

Attractieparken groeiden gemiddeld met 2,5%, waarbij grote namen als Toverland, Duinrell en Slagharen stabiel bleven. Opvallend is de sterke groei van Avonturenboerderij Molenwaard (+13%) en Kinderpretpark Julianatoren (+9%). Kleinere parken zagen juist een lichte daling.

Musea: -3%

Musea daarentegen kenden een gemiddelde bezoekersdaling van 3%, al waren er uitzonderingen zoals Paleis Het Loo (+11%) en het Centraal Museum & nijntje Museum (+20%). De daling wordt deels veroorzaakt omdat een aantal musea de bezoekersaantallen niet wilde delen.

Vooruitblik op 2025

De totale groei in bezoekersaantallen binnen de Top-50 bedroeg in 2024 ongeveer 2%. Voor 2025 zijn de verwachtingen positief, met nieuwe investeringen in beleving en aanbod. Zo opent de Efteling onder meer het sprookje Prinses op de Erwt en het Grand Hotel, terwijl Walibi Holland uitpakt met een dubbele achtbaan genaamd YOY. Ook musea vernieuwen, ondanks financiële uitdagingen. Nieuwe initiatieven zoals FENIX in Rotterdam, the Chocolate Factory, Bommelwereld, het Werelderfgoedcentrum Waddenzee, Museum Zaanstad Amsterdam moeten nieuw publiek trekken.

De volledige Dagattractie Top-50 en verdiepende analyses per categorie verschijnen de komende weken op de websites van Ginder en Pretwerk.nl.

Link: https://wijzijnginder.nl/kennisbank/0525-dagattractie-top-50-2024
Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, cultuur, musea

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
26/05/25
24-uurs achtbaanmarathon brengt € 71.896 op voor goede doel
Op zaterdag 24 mei en zondag 25 mei vond in Attractiepark Toverland de Troy Coaster Challenge plaats. Tijdens deze challenge stapten 24 strijders in de houten achtbaan Troy om 24 uur lang ritjes te maken voor het goede doel: Stichting Jade.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
19/05/25
Wisselend beeld Gelders dagbezoek in meivakantie
In de meivakantie hebben attracties op de Veluwe, in de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen meer bezoek ontvangen dan een jaar eerder. Het was wel rustiger in de binnensteden en in de natuur. Er waren meer bezoekers uit andere regio’s.
19/05/25
Efteling presenteert 'Prinses op de Erwt' met donkere huidskleur
De Efteling heeft met ‘De Prinses op de Erwt’ haar nieuwste sprookje gepresenteerd. De prinses heeft voor het eerst een donkere huidskleur. Volgens lector storytelling Moniek Hover van de Breda University of Applied Sciences past een dergelijke verandering prima bij het fenomeen sprookje.
13/05/25
Keukenhof kijkt terug op een stralend seizoen
Ruim 1,4 miljoen bezoekers vanuit de hele wereld brachten een bezoek aan de keukenhof en beoordeelden het bezoek met een 8,7.