Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-05-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?

Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?

Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.

Weekpatroon: De helft van het bezoek komt in het weekend waarbij zondag duidelijk populairder is dan zaterdag. Tussen de doordeweekse dagen is weinig verschil.

Dagpatroon: Het bezoek komt om 07:00 op gang en stijgt tussen 09:00 en 11:00 sterk. De piek ligt tussen 14:00 en 15:00. Na 18:00 komen er nog maar heel weinig bezoekers.

Seizoensinvloed: In alle maanden wordt de natuur goed bezocht. De zogenaamde ginicoefficeint die de seizoensafhankelijkheid meet is laag. Topmaanden zijn augustus (11,3% van het jaarbezoek), mei en oktober (beiden 10,1%). December is met 5,9% van het bezoek de minst drukke maand.

Vrije dagen: Vakanties zorgen gemiddeld voor 35% meer bezoek dan de periodes zonder vakantie. Feestdagen zorgen gemiddeld voor 111% meer bezoek, vooral feestdagen die op een doordeweekse dag vallen.

Regen: Regen zorgt duidelijk voor minder bezoek. Dagen met 1 uur regen zorgde voor 30% minder bezoek. Dat loopt op met elk uur. Bij 5 uur regen is nog maar 50% van het normale bezoek over.

Temperatuur: Over het algemeen geldt: hoe warmer, hoe meer bezoek maar boven de 28 graden neemt het bezoek af. Vorst zorgt ook voor minder bezoek maar als het fors vriest minder verlies dan bij temperaturen rond het vriespunt.

Zon en wind: Hoe meer de zon schijnt op een dag, hoe meer we de natuur intrekken. Zonnige dagen zorgen voor tot 50% meer bezoek. Tot windkracht 4 neemt het bezoek gestaag af en daarboven nog sterker.

Verder lezen

Nog veel meer conclusies en leuke grafieken in de online publicatie.

Link: https://webazines.toerismevan.nl/natuurbezoek/#slide/1
Trefwoorden: dmo, natuur, natuurgebieden, onderzoek, bezoekers, bezoekersgedrag, Gelderland

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...