Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-05-2025
Auteur: Marc Gerlings

Manon Luijten en Hanneke van Eijndhoven toegevoegd aan directie VVV Zuid-Limburg

Manon Luijten en Hanneke van Eijndhoven toegevoegd aan directie VVV Zuid-Limburg
Twee nieuwe Algemeen directeuren Hanneke van Eijndhoven en Manon Luijten (vlnr). Foto: Visit Zuid-Limburg.
Met ingang van 1 juni 2025 zijn Manon Luijten en Hanneke van Eijndhoven benoemd tot Algemeen directeur van Stichting VVV Zuid-Limburg (Visit Zuid-Limburg). Samen met huidig Adjunct directeur Edith Kurris, verantwoordelijk voor de invulling van de interne organisatie, geven zij leiding aan de organisatie en inhoud aan het beleid. 

Visit Zuid-Limburg speelt steeds nadrukkelijker een rol in de ontwikkeling van de regio waar het gaat om de balans tussen de toeristische aantrekkelijkheid en het woongenot van de eigen bewoners. Naast marketing gericht op de bezoekers is het samenspel met de stakeholders daarbij van toenemend belang. Beleidsmatig zal Manon Luijten zich vooral richten op het bestemmingsmanagement en marketing van Zuid-Limburg en Hanneke van Eijndhoven wordt verantwoordelijk voor de relatie met stakeholders, zoals overheden, ondernemers en bewoners en de doorontwikkeling van de organisatie Visit Zuid-Limburg.

Manon Luijten is al geruime tijd werkzaam als marketingmanager van Visit Zuid-Limburg, Hanneke van Eijndhoven was programmamanager vrijetijdseconomie bij Economische Samenwerking Zuid-Limburg. Manon en Hanneke volgen Anya Niewierra op die onlangs afscheid nam als algemeen directeur van Visit Zuid-Limburg.

Zorgen voor balans

Visit Zuid-Limburg speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van toerisme en recreatie in Zuid-Limburg. Door middel van verzamelen van kennis en inzichten, het leveren van een bijdrage aan duurzame innovatie en door het vertellen van verhalen over de toeristische recreatieve kernkwaliteiten van onze regio. Zuid-Limburg is een aantrekkelijke toeristische regio met prachtige mogelijkheden en de nodige uitdagingen. 

Bestuursvoorzitter Wim Heuts: "Naast het toeristisch op de kaart zetten van Zuid-Limburg zal onze regio de komende jaren meer dan ooit moeten zorgen voor een goede balans om de kwaliteit van onze leefomgeving in stand te houden. Samen met de gemeenten en de ondernemers in onze regio mag Visit Zuid-Limburg daar een voortrekkersrol in spelen. Bestemmingsmarketing en stakeholdermanagement zijn twee eigenstandige specialismen. Op die twee aandachtsgebieden had de regio al twee sterke spelers in huis. Manon Luijten en Hanneke van Eijndhoven hebben de bewezen kwaliteiten om die beide rollen te vervullen. Twee krachtige vrouwen die elkaar goed aanvullen. De juiste vrouwen op de juiste plaats.”

Manon Luijten: "Visit Zuid-Limburg zet onze regio van oudsher toeristisch op de kaart, maar tegenwoordig is het vooral bestemmingsmanagement, waarbij het belang van een duurzame toekomst voor de regio centraal staat. Dergelijke strategische keuzes hebben wij samen met onze stakeholders gemaakt. Met overheid, ondernemers en bewoners. In dat verband vullen Hanneke en ik elkaar goed aan en hebben echt een klik.”

Hanneke van Eijndhoven: "Ik heb jarenlange ervaring met ondernemers en stakeholdermanagement bij Bouwend NL in Zuid-NL. Zuid-Limburg is mijn thuis, hier ben ik gebakken en hier zet ik mij met hart en ziel voor in. Als programmamanager vrijetijdseconomie heb ik een bijdrage mogen leveren aan de uitvoering van de visie VTE Bestemming Zuid-Limburg 2030. Samen met 16 Zuid-Limburgse gemeenten en stakeholders als Visit Zuid-Limburg. Zo heb ik Manon ook leren kennen en wij schakelen echt heel soepel samen.”

Visit Zuid-Limburg is de kennispartner voor bestemmingsmanagement en marketing. Met 22.000 banen, een directe omzet van 2,2 miljard en jaarlijks 6,8 miljoen overnachtingen zijn toerisme en recreatie van groot economisch belang voor Zuid-Limburg.

Visit Zuid-Limburg heeft 31 medewerkers en tevens zijn gidsen en vrijwilligers verbonden aan de organisatie. De organisatie wordt onder meer gefinancierd door de bijdrage van de 800 partners en door 16 Zuid-Limburgse gemeenten en de Duitse gemeente Selfkant.
Trefwoorden: Zuid Limburg, VVV, directie, management, marketing, destinatie, visie

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...