Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-05-2025
Auteur: Peter Bekkering en Ton Vermeulen
NRIT

Samen bouwen aan een onweerstaanbaar Overijssel voor iedereen

MarketingOost lanceert Ambitiedocument 2030: De Kracht van verbinden

Samen bouwen aan een onweerstaanbaar Overijssel voor iedereen

Op 13 januari 2024 overhandigde Evelyn Borgsteijn, directeur-bestuurder van MarketingOost, het eerste exemplaar van het Ambitiedocument 2030: De Kracht van verbinden aan gedeputeerde Erwin Hoogland van de provincie Overijssel. De focus van MarketingOost ligt de komende jaren op balans, duurzaamheid en brede welvaart.

MarketingOost bestrijkt alle gebieden van Overijssel en is daarmee dé DMO van Overijssel, zegt Evelyn Borgsteijn, directeur-bestuurder van MarketingOost. "De kracht van ons is dat we uiteenlopende gebieden met elkaar verbinden en met de stakeholders kijken waar we elkaar kunnen versterken en waar we van elkaar kunnen leren. De positie die we daarin als MarketingOost willen hebben is aanjager en regisseur van de vrijetijdseconomie in Overijssel. Ons voordeel is dat we veel stakeholders kennen en daardoor vaak als spin in het web en als ‘oliemannetje’ kunnen optreden Wij zorgen voor verbinding binnen onze sector en daarmee voor balans.”

MarketingOost doet dit met gebiedsmanagers en -regisseurs die als vooruitgeschoven posten de contacten onderhouden met de lokale en regionale bestuurders en ondernemers, maar ook met vertegenwoordigers van andere sectoren. "We verbinden ook op cultuur, natuur, onderwijs, welzijn en sport." Opdrachtgevers van MarketingOost zijn de provincie Overijssel, ondernemers, de 25 gemeenten in Overijssel en een aantal andere partijen.”

Kampen

Thema’s van Overijssel

In Overijssel heeft MarketingOost te maken met verschillende thema’s. "Een daarvan is de spreiding, over seizoenen en over gebieden. Er is nog ruimte, maar we moeten wel met beleid omgaan met die ruimte want anders wordt het misschien wel te druk op sommige plaatsen en sommige momenten.”

"Een andere uitdaging is om de juiste balans te vinden tussen natuurbehoud, toerisme en leefbaarheid. Een laatste thema in onze sector is het tekort aan gekwalificeerd personeel." Naast deze thema’s vindt Borgsteijn ook ‘economische veerkracht’ belangrijk: "Overijssel moet als provincie aantrekkelijk blijven voor bedrijven.”

Borgsteijn is duidelijk over waarom het voor de provincie Overijssel belangrijk is om een goede vrijetijdseconomie te hebben: "Omdat het helpt om een optimale balans te creëren tussen leefbaarheid – brede welvaart en welzijn – en economische groei. Daarnaast helpt een goede vrijetijdseconomie om een identiteit te creëren en een trots. Daarom zetten we ook erg in op het regionale karakter en het vertellen van de unieke verhalen waarom Overijssel zo aantrekkelijk is voor bewoners en bezoekers. Een mooi voorbeeld daarvan is de landschapsbiografie van Zuid-Salland, die we op 29 januari hebben gepresenteerd. Sallanders zijn trots op hun cultuur en het gebied waar ze wonen. De landschapsbiografie biedt een mooi inzicht in de samenhang tussen landschap, geschiedenis, streekproducten en hedendaagse ontwikkelingen in het gebied.”

"We vonden dat we al die onderwerpen integraal moesten bekijken vanuit de as van de vrijetijdseconomie.”

Ambitiedocument

MarketingOost lanceerde onlangs het Ambitiedocument 2030: De Kracht van verbinden. Borgsteijn legt uit waarom het Ambitiedocument nodig was. "Het vorige document was erg gefocust op groei. Het huidige document legt meer de nadruk op balans, duurzaamheid en brede welvaart. Daarmee sluit het meer aan op de maatschappelijke opgaven. Omdat het altijd goed is om naar de langere termijn te kijken, hebben we gekozen voor 2030. Tegelijkertijd zie je dat de vrijetijdseconomie snel verandert door trends op het gebied van duurzaamheid en digitalisering, door veranderend consumentengedrag en door de komst van meer inwoners en meer bezoekers, door de toenemende claim op ruimte en door het tekort aan arbeidskrachten. We vonden dat we al die onderwerpen integraal moesten bekijken vanuit de as van de vrijetijdseconomie.” Daar kwam nog iets bij, zegt Borgsteijn:”We merken dat er bij overheden en ondernemers steeds meer behoefte is aan een gedeelde langetermijnstrategie en aan samenwerking. Daarom is het nadrukkelijk een verbindingsdocument.”

ZomerinTwente

De ambitie is duidelijk: "Samenbouwen aan een onweerstaanbaar Overijssel voor iedereen.” Dat laatste is belangrijk: "We willen nadrukkelijk ook naar de toekomst en de toekomstige generaties kijken. Bovendien willen we niet meer alleen naar bezoekers kijken, want we vinden de eigen inwoners ook superbelangrijk. Daarom willen we een fraaie bestemming zijn voor bezoekers, een heerlijk leefgebied voor bewoners en tegelijkertijd een kansrijk marktgebied voor bedrijven.”

"We gaan meer de hand reiken naar andere sectoren: willen jullie met ons meedenken en zullen wij met jullie meedenken?

Andere aanpak

MarketingOost wil naar aanleiding van het Ambitiedocument een aantal zaken anders gaan doen: "We willen meer cross-overs. Daarom gaan we meer de hand reiken naar andere sectoren: willen jullie met ons meedenken en zullen wij met jullie meedenken? Verder willen me nog meer inzetten op data en houden we daarnaast alle ontwikkelingen rond AI in de gaten.” MarketingOost is zich de laatste jaren ook steeds meer bewust geworden dat de verbinding tussen stad en platteland in Overijssel heel belangrijk is.” Daar zit veel kracht in en is tegelijkertijd nog veel te winnen.” Borgsteijn noemt nog maatschappelijk vraagstuk waarmee MarketingOost aan de slag gaat: "Gezondheid en welzijn in de vrijetijdsbesteding. Daarbij gaat het erom hoe we als sector kunnen bijdragen aan vitaliteit en een rol daarin kunnen pakken.”

MarketingOost wil meer dan voorheen naar een regionale strategie op maat: "Op die manier benut elke regio zijn eigen kracht. Ik vind de grote verscheidenheid namelijk geen nadeel maar een kracht: we hebben namelijk heel veel te bieden. Wel willen we op basis van inzichten dat nog meer afstemmen op doelgroepen en trends.”

ZomerinTwente

MarketingOost denkt ook mee op het gebied van aanbodontwikkeling, zegt Borgsteijn. "Daarbij zit je als DMO heel erg in een rol tussen ondernemers en overheden. Ondernemers kun je op basis van data, inzichten en kaarten helpen bij de vraag waar behoefte aan is en waar nog plek voor is. Overheden kun je helpen door aan te geven waar hotspots zijn en waar nog dingen nodig zijn.” Uiteindelijk moet het vervolgens wel via communicatie aan de man gebracht worden.” Je kunt namelijk wel de goede dingen doen, maar het is en blijft belangrijk om erover te vertellen. Dat is de basis.”

Naast het Ambitiedocument hebben de vier diensten van MarketingOost – Data & Inzichten, Aanbodontwikkeling, Gebiedsontwikkeling en Marketing – actieplannen geschreven voor de komende jaren. "Je gaat daardoor zien dat we zelf professionaliseren, maar dat we ook de vrijetijdssector helpen om verder te professionaliseren. Daarbij hebben we als MarketingOost een groot voordeel: onze kracht is dat we van begin tot eind alles kunnen doen. We kunnen meedenken, maar we hebben ook uitvoeringskracht.”

"Ik hoop op een duurzame balans tussen behoud van natuur, leefbaarheid en duurzaamheid.”

Bedreigingen

Ondertussen ziet Borgsteijn wel een bedreiging voor de vrijetijdssector in het algemeen: "Ik denk dat we in de ruimteclaim vaak vergeten worden. We staan daar niet eens in de top drie terwijl dat in mijn optiek wel zou moeten.” Borgsteijn vindt daarnaast dat in de ‘Tourist go home’-discussie rond overtoerisme vaak te eenzijdig de focus wordt gelegd op de nadelen van toerisme.” Natuurlijk snap ik het punt van bewoners die overlopen dreigen te worden door toeristen. Wij zijn er echter als DMO om te zeggen dat het anders kan. Tegelijkertijd weet ik dat spreiding niet zo eenvoudig is als het klinkt. Het is echt een taak voor onze marketeers om mensen te verleiden en daar hebben we nog het nodige werk te doen om buiten de geëigende paden te gaan. Op die manier kunnen gebieden gaan floreren die nu misschien nog onderbelicht blijven.”

Zwolle

Borgsteijn schetst aan het eind van het interview waar MarketingOost in 2030 zou willen staan: "Ik hoop dat er dan meer aandacht is voor de brede economische impact van de vrijetijdssector. Dan doe je er als sector namelijk echt toe en dat is belangrijk. Verder hoop ik dat er een duurzame balans is ontstaan tussen behoud van natuur, leefbaarheid en duurzaamheid. Tenslotte hoop ik dat er dan betrokken bewoners en trotse ondernemers zijn. Als dit beeld voor een groot deel bewaarheid wordt, lever je als sector niet alleen economische voordelen op, maar draag je ook bij aan welzijn, leefbaarheid en een duurzame samenleving en versterk je als sector de gemeenschap en de balans tussen mens en cultuur. En dan ben ik een blij mens!”

Het ambitiedocument kun je bekijken op marketingoost.nl/over-ons/ambitiedocument-2030

Trefwoorden: DMO, Overijssel, MarketingOost, beleidsplannen

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
26/05/25
24-uurs achtbaanmarathon brengt € 71.896 op voor goede doel
Op zaterdag 24 mei en zondag 25 mei vond in Attractiepark Toverland de Troy Coaster Challenge plaats. Tijdens deze challenge stapten 24 strijders in de houten achtbaan Troy om 24 uur lang ritjes te maken voor het goede doel: Stichting Jade.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.