Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-05-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024

Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
Foto: Toerisme Vlaanderen – Maarten Verstraete

CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug: "Acht jaar geleden gaven we het startschot voor Reizen naar Morgen, een nieuwe, duurzame visie op toerisme. Toen nog toekomstmuziek, intussen tastbare realiteit. In 2024 vierden we onder grote belangstelling de eerste verjaardag van het Reizen naar Morgen-netwerk. En op de allereerste Reizen naar Morgen-congresdag boden we professionals de kans om inspiratie en ideeën te tanken.”

Voor De Wilde zelf was 2024 een mooi jaar met de herverkiezing als voorzitter van NECSTouR, het Network of European Regions for Sustainable and Competitive Tourism. NECSTouR is bijzonder interessant voor Vlaanderen omdat het op Europees niveau samenwerkingen tot stand brengt rond toerisme, meer bepaald rond management, impactmeting en klimaatverandering.

Meer binnenlandse gasten

Vlaanderen wist in 2024 ten opzichte van 2023 vooral meer overnachtingen van binnenlandse gasten (+9%) te realiseren. Er kwamen wat minder buitenlandse gasten overnachten (-1%). Toerisme in Vlaanderen is veel meer dan alleen de kust en de kunststeden. Jaarlijks kiezen van de 14,9 miljoen gasten er 3,7 miljoen, goed voor 10,2 miljoen overnachtingen, voor een verblijf in een van de groene regio’s.

Kleine plus voor dagattracties

Musea en attracties wisten 1,6% meer bezoek te trekken, tuinen, natuurgebieden en recreatiedomeinen 1,7% meer. Ondernemers in de logiesverstrekking hebben inmiddels de weg naar boven weer weten te vinden. Bijna de helft van de logiesaanbieders in Vlaanderen kon 2023 afsluiten met winst. In 2021 was dat nog maar 21%.

Succes voor themawerking

Vlaanderen zet in op zes thema’s: erfgoedbeleving, natuurlijk, culinair, fietsland, congressen en events en iedereen verdient vakantie. De Wilde: "Ook in onze themawerking konden we flinke stappen zetten. De wandelapp VRT PodWalks gaf een nieuwe impuls aan de herbestemming van de erfgoedsites die Toerisme Vlaanderen beheert. We konden ook met gepaste trots het concept van Smaakhaven voorstellen, een culinair belevingscentrum in hartje Antwerpen. "Bijzonder is dat Toerisme Vlaanderen daadwerkelijk erfgoedlocatie beheert zoals de Sint-Godelieveabdij en Minderbroeders Kapucijnenklooster in Brugge, het Kasteel van Poeke in Aalter, de Graventoren in Kruibeke, het Rubenskasteel in Kruibeke en het Kasteel van Leut in Maasmechelen.

Iedereen verdient vakantie

Ook met het laatste thema ‘Iedereen Verdient Vakantie’ heeft Toerisme Vlaanderen een bijzondere taak. Daarmee kunnen minder draagkrachtige Vlamingen met steun van de Vlaamse overheid op daguitstap of vakantie. In 2024 waren dat er in totaal 164 duizend waarvan 141 duizend daguitstappen.

Erkenning logiesverstrekkers

Vlaanderen heeft een zogenaamd logiesdecreet en logiesverstrekkers moeten zich door Toerisme Vlaanderen laten erkennen. Eind 2024 waren er 7.243 logiesverstrekkers erkend waarvan er 5.021 over een comfort- of sterrenclassificatie beschikken. Controle is er ook. Op de 2.076 handhavingsverzoeken kregen 42 logiesaccommodaties een gedwongen stopzettingsbevel en 6 een administratieve boete. Het beleid is niet alleen restrictief. De zogenaamde logiesadviseurs gaven zowel algemene tips als concreet advies over gastvrijheid, toegankelijkheid, familievriendelijkheid en duurzaamheid. Uitbaters die een vrijwillige erkenning en comfortclassificatie aanvroegen, kregen persoonlijke begeleiding van één van de logiesadviseurs.

Link: https://www.vlaanderen.be/publicaties/jaarverslag-toerisme-vlaanderen
Trefwoorden: dmo, Vlaanderen, Toerisme Vlaanderen, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...