Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-05-2025
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Burgers’ Zoo verbetert klanttevredenheid met AI-agent

Burgers’ Zoo verbetert klanttevredenheid met AI-agent

Koninklijke Burgers’ Zoo zet kunstmatige intelligentie in om de klantenservice te verbeteren. In samenwerking met Watermelon, ontwikkelaar van AI-agentplatformen, heeft het dierenpark de digitale klantenservice grotendeels geautomatiseerd. Door de inzet van de AI-agent kan het dierenpark het stijgende aantal bezoekersvragen sneller beantwoorden. Hierdoor vermindert de werkdruk bij de receptie aanzienlijk en hebben medewerkers meer tijd voor persoonlijk contact met bezoekers.

 

80 procent online chats geautomatiseerd

Burgers’ Zoo ontvangt jaarlijks meer dan 1,1 miljoen bezoekers. De combinatie van drukke balies, telefoontjes en online vragen maakt het helpen van bezoekers steeds uitdagender. De AI-agent beantwoordt 24/7 veel voorkomende vragen van bezoekers over openingstijden, tickets en parkeergelegenheid. Circa 80 procent van de vragen worden afgehandeld zonder menselijke tussenkomst. Alleen complexe of afwijkende vragen worden doorgestuurd naar medewerkers.

 

Up-to-date klantenservice

De AI-agent blijft automatisch up-to-date doordat hij veranderingen op de website van Burgers’ Zoo in de gaten houdt. Alexander Wijninga, mede-oprichter van Watermelon legt uit: "Als er bijvoorbeeld iets wijzigt in de openingstijden of ticketprijzen, past de AI-agent die informatie direct aan in zijn antwoorden. Ook kan het serviceteam zelf extra informatie toevoegen, bijvoorbeeld over tijdelijke evenementen of seizoensacties.”

 

De inzet van de AI-agent is duidelijk merkbaar op de werkvloer van Burgers’ Zoo. "We merken dat collega’s minder telefoontjes en routinevragen hoeven te behandelen,” zegt Dennis Rensen van Burgers’ Zoo. "Daardoor hebben ze meer tijd om zich te richten op persoonlijk contact met onze bezoekers of te helpen in het park.”

Trefwoorden: AI, digitaal, digitale klantenservice, geautomatiseerd

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...