Geplaatst op: 29-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Europa-Park: Economische krachtpatser voor de regio

Europa-Park: Economische krachtpatser voor de regio

Een recente studie van de Universiteit van St. Gallen toont aan dat het Europa-Park Resort een krachtige motor is voor de regionale economie. Jaarlijks genereert de aanwezigheid van het park honderden miljoenen euro's aan omzet in Baden-Württemberg en zelfs in de Franse Elzas en flink wat werkgelegenheid.

Europa-Park-eigenaar Roland Mack benadrukt de bredere betekenis van het park: "Deze studie van de Universiteit van St. Gallen laat zeer duidelijk zien dat Europa-Park niet alleen een populaire vrijetijdsbestemming is, maar ook een belangrijke economische factor. Onze investeringen, het grote bezoekersaantal en de regionale focus van ons inkoop- en werkgelegenheidsbeleid versterken de hele regio op een duurzame manier." Hij voegt daaraan toe dat de uitbreiding naar een jaarrond bestemming de waardecreatie, werkgelegenheid en toeristische impulsen in de grensoverschrijdende regio verder zal vergroten.

Forse economische impuls

De wetenschappers berekenden dat de uitgaven van Europa-Park en zijn bezoekers in het boekjaar 2023/24 een totale omzet van maar liefst 896 miljoen euro in Baden-Württemberg en 156 miljoen euro in de Franse Elzas hebben gegenereerd. Een aanzienlijk deel hiervan, 647 miljoen euro, wordt besteed in de regio Ortenau-Emmendingen, waarvan 343 miljoen euro in de directe omgeving van het park. Deze omzet is het resultaat van aankopen door Europa-Park, uitgaven van bezoekers in de horeca en detailhandel, en de consumptie van werknemers. "Met een uitgebreid aanbod en constante groei draagt het Europa-Park Resort aanzienlijk bij aan waardecreatie, werkgelegenheid en toerisme," aldus Roland Scherer, wetenschappelijk leider van de studie.

Toerisme floreert dankzij park

Met meer dan zes miljoen bezoeken aan Europa-Park en waterpark Rulantica in het afgelopen jaar, een stijging van 14 procent, profiteert de lokale en regionale toerisme-economie enorm. Parkbezoekers genereren jaarlijks bijna vier miljoen overnachtingen, waarvan 2,4 miljoen buiten de eigen accommodaties van het resort, voornamelijk in de directe omgeving en de Elzas. De regio heeft haar overnachtingscapaciteiten sinds 2018 aanzienlijk uitgebreid, met een stijging van 78 procent in het aantal bedden en 154 procent in het aantal overnachtingen. De onderzoekers spreken dan ook van het "Europa-Park-effect".

Banenmotor en belastinginkomsten

Europa-Park is niet alleen een toeristische trekpleister, maar ook een belangrijke werkgever. Het resort creëert direct en indirect ongeveer 6.100 banen in de regio Ortenau-Emmendingen, waarvan 3.900 in de directe omgeving van het park. In totaal profiteren 7.800 mensen in Baden-Württemberg en 2.100 in de Elzas van werkgelegenheid die voortkomt uit het resort en zijn bezoekers. Daarnaast ontvingen zo'n 550 regionale middenstandsbedrijven opdrachten van Europa-Park. De gegenereerde belastinginkomsten bedragen 148 miljoen euro voor de regio Ortenau-Emmendingen, inclusief 41 miljoen euro aan gemeentelijke belastingen. Voor heel Baden-Württemberg gaat het om een bedrag van 194 miljoen euro.

Link: https://www.alexandria.unisg.ch/server/api/core/bitstreams/cc8f2b0a-d1a4-4151-9df1-b5f0fbb0f809/content
Trefwoorden: attractieparken, Duitsland, Europa-Park, economische betekenis, bestedingen, werkgelegenheid

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...