Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-04-2025
Auteur: Marc Gerlings

BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis

Oude KPN centrale wordt ontmoetingsplek met filmhuis en horeca

BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Van links naar rechts: Mary Hessing (programmeur BinnenhofBuiten), Marijn Veltman (Flora Filmhuis), Marleen Sleeuwits, de broers Sjoerd en Sijbren Bartlema (Flora Restaurant) en Bo Maertens (Flora Filmhuis) met zoontje. (Foto: Jan Willem Kaldenbach / The
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis. 

Het werk, bestaande uit drie grote lichtobjecten, was eerder te zien tijdens het Spiegelfestival. Tijdens dit festival, dat in januari startte, transformeerden spiegels de openbare ruimte rond het Binnenhof tot een betoverende, reflecterende omgeving.

Sleeuwits: "Elke keer als ik mijn werk op de Lange Vijverberg bezocht, stond iemand zichzelf of elkaar bij het werk te fotograferen. Zo leuk om te zien hoe mijn werk de mensen met elkaar verbindt."

Het kunstwerk van Marleen Sleeuwits sluit aan bij de visie van Flora: een plek waar verbeelding en ontmoeting centraal staan. Drie spiegelende objecten van elk twee bij drie meter vormen de imposante centrepieces in de hal van het nieuwe Flora Filmtheater en Café Restaurant Flora.

KPN centrale wordt leisurelocatie

Initiatiefnemers Bo Maerten en Marijn Veltman begonnen onlangs aan een inspirerend avontuur: het transformeren van een leegstaand, monumentaal pand – de voormalige KPN-telefooncentrale – tot een  ontmoetingsplek voor film- en cultuurliefhebbers in Den Haag. De gelijknamige horeca in het karakteristieke gebouw wordt gerund door de broers Sjoerd en Sijbren Bartlema.

Ook in de Private Dining-ruimte van het restaurant is een werk van Sleeuwits te bewonderen. Deze mural ontstond in samenwerking met het Fotomuseum Den Haag, waar haar solotentoonstelling Enter the Cube nog tot en met 5 mei te zien is.

Curator Mary Hessing: "Met BinnenhofBuiten proberen we een fris geluid in het Museumkwartier neer te zetten, Flora is net zo’n creatief en fris initiatief dat door middel van crowdfunding van de grond kwam. Daar dragen we graag aan bij."

Met deze schenking krijgt het kunstwerk van Sleeuwits een nieuw en blijvend thuis bij Flora, een nieuwe Haagse ontmoetingsplek waar film, creativiteit en gastronomie samenkomen. Het is nu te bekijken. De entree is op De Constant Rebecquestraat nummer 55, neem daarna de lift naar de zesde verdieping.

Stadsprogramma BinnenhofBuiten organiseert evenementen en activiteiten tijdens de verbouwing van het Binnenhof zoals BlowUp Art Den Haag en het Spiegelfestival en is een project van The Hague & Partners voor de gemeente Den Haag.
Trefwoorden: Den Haag, kunst, leisure, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.