Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen

Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen

Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald. "Dit laat zien hoe groot en complex de uitdaging is waar we als sector voor staan en dat er meer nodig is dan vrijwillige acties," aldus Saskia Griep, oprichter van Better Places.

Better Places is een pionier op het gebied van duurzaam reizen. In 2024 haalde de reisorganisatie een vermindering van 16,5% CO?-uitstoot ten opzichte van 2019. Dat is niet genoeg. Om op koers te blijven met de Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism is een vermindering van 25% nodig. "Het feit dat zelfs wij, als duurzame koploper, moeite hebben om onze doelen te halen, laat zien dat vrijwillige acties niet genoeg zijn. Er zijn beleidsmaatregelen nodig om gedragsverandering bij reizigers in gang te zetten," stelt Griep.

Organisatie maakt positieve impact op vele fronten

Better Places behaalde met 2.023 boekingen in 2024 een omzet van 12,7 miljoen euro waarmee een winst van 548.210 euro werd behaald. Het aantal boekingen groeide met 7,3% ten opzichte van een jaar eerder. Van alle 5.422 reizigers van Better Places had 29% een Europese bestemming en koos 46% van de Europareizigers voor ander vervoer dan vliegen. Zo stapte 28% in de auto, reed 9% elektrisch, en pakte 9% de trein. Dat alleen al is winst. Dat Better Places moeite heeft haar eigen klimaatdoelen te halen, betekent niet dat de organisatie geen positieve impact heeft gerealiseerd. Zo reserveerde de reisorganisatie 86.773 euro voor haar innovatiefonds waarmee wordt geïnvesteerd in de energietransitie crowdfundingplatform Lendahand en biodiversiteit via Land van Ons. Daarnaast doneerden de reizigers 14.812 aan Artsen zonder Grenzen. Ook doneerde Better Places 10% van haar winst aan goede doelen. Er ging 54.821 euro naar onder andere Rechten van de Natuur en Children of Medelin.

Focus op veelvliegers

Griep benadrukt dat juist de veelvliegers een grote impact hebben op de totale uitstoot: "Een groot deel van de Nederlanders vliegt nooit of maakt slechts af en toe een korte vlucht. De echte uitdaging ligt bij mensen die regelmatig verre reizen maken. Als we deze groep kunnen stimuleren om hun reisgedrag te veranderen, gaan we pas echt grote stappen zetten."

Oproep aan overheid en sector

Better Places roept de overheid en EU op om stevige maatregelen te treffen: vliegen eerlijk belasten, klimaatdoelen stellen voor de luchtvaart en fors inzetten op innovatie. "De luchtvaart zorgt voor zo’n 15% van de totale Nederlandse klimaatimpact, maar valt nu grotendeels buiten het klimaatbeleid. Hier ligt een grote kans om echt verschil te maken," benadrukt Griep.

Link: https://betterplaces.nl/confronterend-impactrapport-better-places-benadrukt-urgentie-reclameverbod
Trefwoorden: duurzaam toerisme, vakanties, verantwoord reizen

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
26/05/25
24-uurs achtbaanmarathon brengt € 71.896 op voor goede doel
Op zaterdag 24 mei en zondag 25 mei vond in Attractiepark Toverland de Troy Coaster Challenge plaats. Tijdens deze challenge stapten 24 strijders in de houten achtbaan Troy om 24 uur lang ritjes te maken voor het goede doel: Stichting Jade.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.