Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-04-2025
Auteur: Marc Gerlings

ANWB geeft fietsroute cadeau aan jarig Amsterdam

ANWB geeft fietsroute cadeau aan jarig Amsterdam
Ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Amsterdam geeft de ANWB een speciale fietsroute cadeau aan de hoofdstad. 

ANWB-bestuursvoorzitter Marga de Jager overhandigde de route officieel aan wethouder Melanie van der Horst. De fietsroute, genaamd Amsterdam 750 jaar, biedt een 38 kilometer lange tocht die de rijke geschiedenis van de stad verkent, van de tuindorpen in Noord tot de iconische grachtengordel en het levendige Vondelpark.

De fietsroute Amsterdam 750 jaar voert vanaf de pont achter het Centraal Station via de tuindorpen in 'Noord' naar de Nieuwmarktbuurt en via de Zuidas naar het stadscentrum met het Vondelpark en de grachtengordel. De fietsroute gaat kriskras door de geschiedenis van de stad.

Melanie van der Horst, wethouder Amsterdam van Verkeer en Vervoer: ‘Wat een prachtig cadeau voor onze 750ste verjaardag. Fietsend door de stad, maak je 750 jaar Amsterdamse geschiedenis mee. Van de tuindorpen in Noord, via een brug over het IJ naar de prachtige groene parken rond de Grachtengordel. Ik hoop dat iedereen dit voorjaar met mooi weer op de fiets stapt om van deze tocht te genieten!’

Marga de Jager, bestuursvoorzitter ANWB: "Amsterdam en ANWB werken al meer dan honderd jaar samen aan onder meer recreatie en mobiliteit. Dat verdient een cadeau waarvan bewoners en bezoekers van de stad kunnen meegenieten."
 

Amsterdam en de ANWB

Rond 1900 was Amsterdam de fietsstad van Nederland. Vooral het Vondelpark was een favoriete plek om te fietsen, tot ergernis van wandelaars. En het Museumplein was een wielerbaan. Omdat zo veel ANWB-leden in Amsterdam woonden, opende de ANWB op 1 mei 1915 haar eerste kantoor annex winkel in Nederland aan de Keizersgracht. Amsterdammers konden hier terecht voor toeristische informatie, zoals wandel- en fietsroutes. De ANWB vierde haar 50ste verjaardag in 1933 in Amsterdam.
Trefwoorden: Amsterdam, ANWB, fietsroute

CELTH



||| Nieuws |||

24/06/25
Camping De Drie Provinciën wint opnieuw ACSI Award: seniorentoerisme als groeikans voor Drenthe
Camping De Drie Provinciën heeft voor het derde jaar op rij de prestigieuze ACSI Award voor Beste Campingrestaurant in de wacht gesleept. De feestelijke uitreiking op donderdag 12 juni markeerde niet alleen een bijzondere mijlpaal, maar ook het startpunt van een inspirerend gesprek over de toekomst van recreatie in Drenthe.
24/06/25
Inschrijving Horecava Awards 2026 geopend
De inschrijving is geopend voor de Horecava Awards 2026. Deze prestigieuze prijs bekroont vernieuwende producten, diensten en concepten die de horeca daadwerkelijk verbeteren of vernieuwen.
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.