Forecast 2035 in vijf visuals
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten in vergelijking met 2023. Dat staat in de nieuwe verwachting voor het verblijfstoerisme naar Nederland ‘Forecast 2035’ die door NBTC en CELTH is ontwikkeld in het Data & Development Lab. Het onderzoek begon met een landelijke prognose, bottom-up opgebouwd vanuit belangrijkste herkomstlanden voor het Nederlands toerisme. De onderzoekers hebben vervolgens data ingekocht bij Oxford Economics, die een inschatting gaven van het aantal verblijfsgasten per herkomstland tot en met 2033. Dat instituut heeft een heel uitgebreid macro-economisch model, waarin met allerlei factoren rekening wordt gehouden. Op dat model is door de Nederlandse onderzoekers voortgebouwd met cijfers van het CBS en verder verfijnd door experts in de buitenlandse vestigingen van NBTC.  Totaal aantal verblijfsgasten in Nederland, naar herkomstmarkt.  Ontwikkeling verblijfstoerisme in Nederland.  Aantal verblijfsgasten uit top 11 internationale herkomstlanden in 2035.  Toename aantal verblijfsgasten uit top 11 internationale herkomstlanden in 2035 t.o.v. 2023.  Ontwikkeling aantal verblijfsgasten naar herkomstregio en -land voor Nederland Verder lezenAlle over de Forecast 2035, inclusief de provinciale prognoses, staat op een speciale themapagina van NBTC. Nieuwsgierig hoe de Forecast tot stand is gekomen? Lees dan het achtergrondinterview met Diana Korteweg Maris (CELTH) en Eelco Snip (NBTC).
Trefwoorden: lda, beleid, toerisme, verwachtingen, voorspellingen, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, vakanties, zakelijk toerisme
|
|
18/06/25
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
|
18/06/25
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
|
13/06/25
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
|
13/06/25
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
|
10/06/25
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
|
10/06/25
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
|
06/06/25
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
|
04/06/25
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
|