Geplaatst op: 11-04-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: RT202501

Forecast 2035 in vijf visuals

Forecast 2035 in vijf visuals

In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten in vergelijking met 2023. Dat staat in de nieuwe verwachting voor het verblijfstoerisme naar Nederland ‘Forecast 2035’ die door NBTC en CELTH is ontwikkeld in het Data & Development Lab.

Het onderzoek begon met een landelijke prognose, bottom-up opgebouwd vanuit belangrijkste herkomstlanden voor het Nederlands toerisme. De onderzoekers hebben vervolgens data ingekocht bij Oxford Economics, die een inschatting gaven van het aantal verblijfsgasten per herkomstland tot en met 2033. Dat instituut heeft een heel uitgebreid macro-economisch model, waarin met allerlei factoren rekening wordt gehouden. Op dat model is door de Nederlandse onderzoekers voortgebouwd met cijfers van het CBS en verder verfijnd door experts in de buitenlandse vestigingen van NBTC.

Totaal aantal verblijfsgasten in Nederland, naar herkomstmarkt.

Totaal aantal verblijfsgasten in Nederland, naar herkomstmarkt.

Ontwikkeling verblijfstoerisme in Nederland.

Ontwikkeling verblijfstoerisme in Nederland.

Aantal verblijfsgasten uit top 11 internationale herkomstlanden in 2035.

Aantal verblijfsgasten uit top 11 internationale herkomstlanden in 2035.

Toename aantal verblijfsgasten uit top 11 internationale herkomstlanden in 2035 t.o.v. 2023.

Toename aantal verblijfsgasten uit top 11 internationale herkomstlanden in 2035 t.o.v. 2023.

Ontwikkeling aantal verblijfsgasten naar herkomstregio en -land voor Nederland

Ontwikkeling aantal verblijfsgasten naar herkomstregio en -land voor Nederland

Verder lezen

Alle over de Forecast 2035, inclusief de provinciale prognoses, staat op een speciale themapagina van NBTC. Nieuwsgierig hoe de Forecast tot stand is gekomen? Lees dan het achtergrondinterview met Diana Korteweg Maris (CELTH) en Eelco Snip (NBTC).
Trefwoorden: lda, beleid, toerisme, verwachtingen, voorspellingen, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, vakanties, zakelijk toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...