Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-03-2025
Auteur: Redactie
Uitgever: NRIT Media

1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar

1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar

Koffie of thee bestellen in gebarentaal? Bij 1931 Congrescentrum Brabanthallen is het de normaalste zaak van de wereld. Na een succesvolle pilot is de congreslocatie vanaf april de eerste in Nederland met een vaste Sign Language Coffee Bar. Dit betekent dat de gebaarista’s, dove en slechthorende barista’s, voortaan dagelijks klaarstaan om gasten van een heerlijke kop koffie te voorzien én om hen laagdrempelig kennis te laten maken met gebarentaal en inclusie in de evenementensector.


Van spannend naar vanzelfsprekend

Het concept is simpel: kies op de tablet een drankje naar keuze, bekijk de instructievideo en bestel vervolgens moeiteloos een flat white, dubbele espresso, thee of iets anders lekkers in gebarentaal. Al sinds het eerste evenement worden er volop bestellingen geplaatst en krijgt de vrolijke koffietuktuk van Sign Language Coffee Bar enthousiaste reacties.


‘De meeste gasten hebben weinig tot geen contact met dove of slechthorende mensen,’ vertelt Marissa Hos, locatiemanager van 1931 Congrescentrum. ‘Door koffie in gebarentaal te bestellen, ervaren de gasten niet alleen een uniek koffiemoment, ze ontdekken ook hoe toegankelijk inclusie kan zijn. Die positieve ervaring nemen ze mee naar huis en delen ze met anderen. Zo maken we iets wat eerst misschien spannend lijkt, heel vanzelfsprekend. Deze samenwerking brengt mensen dichter bij elkaar en past volledig in ons doel om verantwoord te ondernemen; iedereen is welkom.’


Een duurzame werkplek bieden

1931 Congrescentrum Brabanthallen en Sign Language Coffee Bar zetten met ingang van april hun pilot om in een vaste samenwerking. Daarmee biedt de congreslocatie, onderdeel van leisure concern Libéma, gebaarista’s uit de regio 's-Hertogenbosch een duurzame werkplek waar zij dagelijks aan de slag kunnen. Toch gaan de voordelen verder dan een vast contract. Met name de sociale interactie en de dynamische werkplek dragen sterk bij aan het (werk)geluk. Gebaarista Annewil: ‘Er hangt hier een erg ontspannen sfeer en de interactie met klanten in mijn eigen taal brengt mij veel plezier.’


Samen werken aan een inclusieve arbeidsmarkt

Wekelijks komen er bij 1931 Congrescentrum ruim 3.000 gasten over de vloer, dat maakt de congreslocatie een waardevolle partner. Kevin van Hooft, van Sign Language Coffee Bar, legt uit: ‘Er is een continue toestroom van bezoekers, waardoor we bij een grote groep mensen bewustwording rondom inclusiviteit creëren. Ook biedt deze samenwerking kansen om verdere hospitality-mogelijkheden in gebarentaal te onderzoeken. Samen staan we voor een inclusieve arbeidsmarkt en alleen samen met partners als 1931 kunnen we het verschil maken!’

Trefwoorden: Gebarentaal, doven, slechthorenden

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.