Geplaatst op: 06-03-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Topjaar voor a&o Hostels

Topjaar voor a&o Hostels
a&o Firenze Campo di Marte

a&o Hostels, Europa's grootste hostelketen, heeft een recordjaar achter de rug en blijft groeien. Het bedrijf registreerde 6,2 miljoen overnachtingen, 2,8 miljoen gasten en € 232,4 miljoen aan inkomsten, waarmee het de resultaten van 2023 overtrof. De kamerbezetting bedroeg 76,6% in de Europese portefeuille.

"2024 vertegenwoordigde een gestage groei en heeft de recordresultaten van 2023 overtroffen, waardoor dit de beste prestatie in onze geschiedenis is. Dit jaar vieren we ons 25-jarig jubileum en daarom extra bijzonder dat a&o sterk en vol vertrouwen het jaar is begonnen. We blijven goed gepositioneerd om duurzame groei op de lange termijn te creëren en te leveren” aldus a&o-oprichter en CEO Oliver Winter. In 2025 viert a&o haar 25-jarig jubileum. Sinds de opening van het eerste hostel in Berlijn in 2000, is de keten uitgegroeid tot 42 locaties met meer dan 1.000 medewerkers uit meer dan 50 landen. Winter: "We hebben een budgetproduct ontwikkeld dat aantrekkelijk is voor zowel reizigers als investeerders."

Uitbreidingen

In de tweede helft van 2024 opende a&o drie nieuwe hotels in Brighton, Antwerpen en Brussel. Daarnaast werd een nieuw project in Heidelberg verworven, waar de bouwwerkzaamheden dit jaar zullen starten. Het nieuwste pand, a&o Firenze Campo di Marte, opende in februari 2025 in Florence. Ondersteund door eigenaars StepStone Group en Proprium Capital Partners, investeert a&o € 500 miljoen in uitbreiding, renovatie en modernisering van de portefeuille. CEO Oliver Winter benadrukt de focus op duurzame groei: "We blijven goed gepositioneerd om duurzame groei op de lange termijn te creëren en te leveren."

Trends

Groepsreizigers blijven de belangrijkste doelgroep voor de keten, goed voor 38% van het aantal gasten. Dankzij website-optimalisaties vindt 40% van de groepsboekingen nu rechtstreeks via a&o plaats. Het gebruik van de Mobile Key groeit, met 5% van de gasten die hun telefoon als kamersleutel gebruiken. Groepen verblijven gemiddeld drie nachten, individuele reizigers 1,8 nachten in 2024.

Duurzaamheid

a&o blijft zich inzetten voor milieuvriendelijke initiatieven, met een focus op directe investeringen zoals groene elektriciteit en vermindering van voedselverspilling. Winter: "Iedereen kan en moet bijdragen aan het integreren van duurzaamheid in elke activiteit." In tien jaar tijd heeft het bedrijf de CO2-uitstoot per overnachting met 78% verminderd.

Toplocaties

De top-presterende locaties in 2024 waren a&o Köln Dom, a&o Berlin Mitte en a&o Edinburgh City. De gemiddelde leeftijd van a&o-gasten is 18-24 jaar, en bijna 50% van de boekingen wordt rechtstreeks via de kanalen van a&o gemaakt.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, groepsaccommodaties

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...