Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-02-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Visit Zuid-Limburg viert 140-jarig bestaan en neemt afscheid van Anya Niewierra

Visit Zuid-Limburg viert 140-jarig bestaan en neemt afscheid van Anya Niewierra

Visit Zuid-Limburg heeft gisteren op een druk bezochte bijeenkomst haar 140 jarig jubileum gevierd en afscheid genomen van algemeen directeur Anya Niewierra. Bestuursvoorzitter Wim Heuts reflecteerde op de transformatie van Visit Zuid-Limburg in de afgelopen decennia en de kansen en uitdagingen voor de toekomst. Gouverneur Emile Roemer eerde Niewierra met de provinciale Erepenning van de Provincie Limburg als blijk van waardering voor haar jarenlange inzet voor toerisme en recreatie in de regio.

Stevige roots, kansrijke toekomst

Tijdens de bijeenkomst werd de ontwikkeling van Visit Zuid-Limburg van een traditionele Destination Marketing/Management Organization (DMO) naar een Destination eXperience Organization (DXO) toegelicht. De term DXO wint aan belang door veranderende eisen aan toeristische organisaties, met meer aandacht voor de langetermijnimpact van toerisme en de rol van technologie in de bezoekersbeleving. Toerisme draait niet langer alleen om promotie, maar om de totale beleving voor bezoekers, inwoners, bedrijven en de omgeving. Deze visie sluit naadloos aan op de missie van Visit Zuid-Limburg, die na 140 jaar nog steeds actueel is: toerisme en recreatie bevorderen met een positieve impact. Naast de toespraak van gouverneur Emile Roemer spraken diverse personen hun waardering uit, waaronder Herre Dijkema namens Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Hij prees Niewierra’s inzet voor het versterken van regionale netwerken en haar rol in de ontwikkeling van duurzame bestemmingen.

Integrale aanpak toerisme

In een persoonlijk interview met Dyanne Sleijpen deelde Anya Niewierra haar zorgen en hoop voor de toekomst van het toerisme in Zuid-Limburg. Ze benadrukte de noodzaak van een integrale aanpak, waarbij niet alleen de toeristische economie centraal staat, maar ook de impact op inwoners en natuur. "Toekomstbestendig toerisme vraagt om samenwerking tussen meerdere disciplines en een coördinerende rol," aldus Niewierra.

Eervol afscheid vanuit Visit Zuid-Limburg

Als afsluiting van de bijeenkomst ontving Anya Niewierra van Visit Zuid-Limburg een speciaal certificaat voor haar rol als ‘Boegbeeld van toeristisch Zuid-Limburg’. Gouverneur Emile Roemer en burgemeester Daan Prevoo kregen een genummerd certificaat als ‘Ambassadeur van toeristisch Zuid-Limburg’. In lijn met haar liefde voor natuur en erfgoed gaf Niewierra aan geen persoonlijke cadeaus te willen ontvangen, maar in plaats daarvan een bijdrage te waarderen aan Stichting Het Limburgs Landschap. "De natuur is immers de kurk waar het toerisme in Zuid-Limburg op drijft," een van haar gevleugelde uitspraken.

Topics:Marketing
Trefwoorden: dmo, limburg

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.