Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-02-2025
Auteur: Marc Gerlings

DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad

DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Visit Groningen en Groninger Museum komen met podwalk over Van Gogh in de stad. Foto: Visit Groningen.
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is. 

Luisteraars maken tijdens deze wandeling een reis door de stad en leren hoe Groningen aan het einde van de negentiende eeuw uitbloeide tot een stad waar cultuur en wetenschap floreerde.

Eind negentiende eeuw organiseerde een groep ambitieuze studenten van de Rijksuniversiteit Groningen de grootste Van Gogh-expositie tot dan toe in Nederland. In het toenmalige gebouw van het Groninger Museum aan de Praediniussingel waren destijds maar liefst 128 werken van de beroemde schilder te zien. Deze expositie droeg bij aan de erkenning van Van Goghs werk en introduceerde de kunststroming aan een breed publiek in het Noorden. De podwalk neemt luisteraars mee naar de locaties die een sleutelrol speelden in deze artistieke ontwikkeling.

Elke stop vertelt een bijzonder verhaal

De route start bij het imposante Hoofdstation Groningen, een voorbeeld van de vernieuwingen die de stad rond 1900 onderging. Vervolgens wandelen deelnemers langs onder andere Hereweg 10, waar de twee zusjes Aaltje en Margaretha Haan woonden en waar schilderijen van Van Gogh aan de muur hingen. Andere bijzondere stops zijn Herestraat 52, de voormalige locatie van Academie Minerva op de Grote Markt, en het Harmoniegebouw, waar het allereerste Van Gogh-schilderij in Groningen werd getoond. De wandeling eindigt bij het Groninger Museum, waar het werk van moderne kunstenaars nog steeds te bewonderen is.

Marketing Groningen en het Groninger Museum

Marketing Groningen en het Groninger Museum hebben deze podwalk gezamenlijk ontwikkeld, met als doel het culturele erfgoed van de stad toegankelijker te maken voor een breed publiek. De podwalk vertelt niet alleen over de geschiedenis, maar laat ook zien hoe Groningen een broedplaats was voor vernieuwende kunststromingen.

De podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’ is vanaf vandaag 11 februari te beluisteren via visitgroningen.nl/podwalk-van-gogh. Bezoekers kunnen op eigen tempo de stad verkennen en zich onderdompelen in het kunsthistorische verhaal van Groningen. De lancering van deze podwalk zal het begin zijn van andere  initiatieven omtrent de expositie ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’, die tot en met 5 mei te bekijken is in het Groninger Museum.

Podwalk in de stad Groningen: visitgroningen.nl/podwalk-van-gogh
Tentoonstelling Groninger Museum: www.groningermuseum.nl
Trefwoorden: Visit Groningen, Groninger Museum, podcast, podwalk, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...