Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Trendcongres Toerisme haalt internationale keynotes naar Breda

Toerisme in Transformatie: Business as Unusual

Trendcongres Toerisme haalt internationale keynotes naar Breda

Op donderdag 20 maart 2025 is de Breda University of Applied Sciences gasthogeschool van het jaarlijkse Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2025. Het thema van het congres is Toerisme in Transformatie: Business as Unusual. De congresorganisatie maakt vandaag de drie internationale keynotes bekend: Dr. Willy Legrand, Stanislav Ivanov en Ramon Vullings.

Het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd is een jaarlijks congres dat NRIT samen met de opleidingen Tourism Management Breda University of Applied Sciences, Inholland University of Applied Sciences, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, Saxion University of Applied Sciences met ondersteuning van ANVR, Reiswerk en Destinatie Nederland.

Thema: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual

De toeristische sector bevindt zich op een kruispunt. De traditionele manier van reizen is niet langer houdbaar. Klimaatverandering, digitalisering en sociale onrust dwingen ons om na te denken over een nieuwe toekomst voor toerisme. Dat vraagt om andere businessmodellen, een innovatieve aanpak van de arbeidsmarkt, een betere relatie met bestemmingen en een transformatie van de toeristische mobiliteit. Met een bloeiende toeristische sector is nu het moment voor een nieuwe koers: Business as Unusual. Die toekomst verkennen we rond drie subthema’s die ook centraal staan in het Landelijk Opleidingsprofiel van de opleidingen Tourism Management:

  • Toekomstbestendige (reis)bestemmingen
  • Brede welvaart door toerisme
  • Toeristische mobiliteit
  • Keynotes

    We hebben dit jaar maar liefst twee internationale keynotes naar Nederland gehaald en sluiten af met een cross-industry expert.

    Prof. Dr. Willy Legrand, IU International University of Applied Sciences, Duitsland met Tourism Sympoiesis and Surprising Transformations

    Voor sommigen leidt transactie-gebaseerd toerisme tot een doodlopende weg, maar voor anderen blijft het de enige haalbare manier om economische waarde te genereren. Maar wat als we deze binaire opvattingen helemaal verkeerd hebben? In de keynote van Willy Legrand onderzoeken we hoe collectieve creativiteit en samenwerkingsdynamiek het toerisme kan omvormen tot een regeneratieve kracht.

    Stanislav Ivanov, Zangador Research Institute & Varna University of Management, Bulgarije met Robots, AI and the changing skills requirements in tourism and hospitality

    De presentatie van Stanislav Ivanov richt zich op hoe nieuwe technologieën (met name robotica en AI) de vaardigheden van werknemers in de toerisme- en horecasector veranderen. We bespreken de creatie van nieuwe functieprofielen en de veranderingen in de bestaande functies, die de technologische vooruitgang van toerisme- en horecabedrijven vereist.

    Ramon Vullings, cross-industry expert, België met Great Travellers Mix & Match

    Onze samenleving staat voor een aantal grote uitdagingen. Om deze op te lossen is cross-over samenwerking tussen silo’s en sectoren cruciaal. Voor het ontwerpen van deze samenwerkingen en het vinden van nieuwe oplossingen is een nieuwe discipline nodig: ‘sector overschrijdende innovatie’. In deze afsluitende keynote spreekt Ramon Vullings over het binnenhalen van de buitenwereld en waarom het remixen van ideeën over de sectoren heen een slimme strategie is in dit digitale tijdperk. 

    Change agents

    We gaan samen op weg naar regeneratief reizen met een volgende stap in duurzaamheid, digitalisering en toerisme in balans met onze bijdrage aan brede welvaart op bestemmingen. Die transformatie naar regeneratief reizen vraagt om zogenaamde change agents die het voortouw moeten nemen. Op het Trendcongres smeden we een coalition of the willing en brengen we alle (toekomstige) change agents bij elkaar. Samen maken we toerisme: Business as Unusual.

    Locatie en informatie

    Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2025 wordt gehouden op de campus van de Breda University of Applied Sciences. Meer informatie op www.toerismecongres.nl.

    Trefwoorden: toerisme, leisure, vrije tijd, onderzoek, onderwijs, kennisontwikkeling, transformatie, congressen

    CELTH



    ||| Nieuws |||

    16/05/25
    Exclusief voor leden
    Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
    Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
    15/05/25
    Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
    Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
    12/05/25
    Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
    Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
    02/05/25
    Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
    CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
    02/05/25
    Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
    Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
    02/05/25
    Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
    Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
    10/04/25
    Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
    De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
    13/03/25
    Exclusief voor leden
    Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
    Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.