Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

CO2-uitstoot recreatieve mobiliteit in Nederland: de belangrijkste conclusies

CO2-uitstoot recreatieve mobiliteit in Nederland: de belangrijkste conclusies
Foto: 123RF

In 2023 hebben Nederlanders ongeveer 2,5 miljard recreatieve trips ondernomen, waarvan driekwart binnen de eigen gemeente plaatsvond. Deze lokale trips dragen echter slechts 10,9% bij aan de totale CO2-uitstoot van recreatieve mobiliteit. De overige 25% van de trips, die buiten de eigen gemeente plaatsvinden, zijn verantwoordelijk voor maar liefst 89,1% van de uitstoot. In totaal veroorzaakt recreatieve mobiliteit in Nederland 3,3 Mt CO2. Nederland stoot in totaal 143 Mt CO2 uit.

Dat blijkt uit onderzoek van de Breda University of Applied Sciences in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Op basis van het nieuwe Nederlands Vrijetijdsonderszoek hebben de onderzoekers berekend hoe de CO2-uitstoot van recreatieve reizen door de inwoners van Nederland eruitziet, voor verschillende recreatieve bestemmingen en reizigers(doel)groepen.

Auto's domineren uitstoot

De auto is het meest gebruikte vervoermiddel voor recreatieve trips buiten de eigen gemeente en is verantwoordelijk voor 85,5% van de totale CO2-uitstoot. Hoewel slechts 25,5% van de trips met de auto wordt gemaakt, zijn de afstanden relatief groot (gemiddeld 47,6 km) en de uitstoot per persoon per trip hoog (4,4 kg CO2-equivalent). Andere vervoermiddelen zoals de trein, motor en touringcar worden minder vaak gebruikt, maar dragen ook bij aan de uitstoot, zij het in mindere mate.

Activiteiten met hoge uitstoot

Op basis van activiteitencluster komt ruim de helft van de trips uit ‘Routegebonden’, maar doordat hier veel de fiets of voet als vervoer wordt gebruikt is het aandeel in de totale uitstoot beperkt. Uitgaan, cultuur en winkelen voor plezier zijn de activiteitenclusters met de hoogste CO2-uitstoot. Uitgaan alleen al is goed voor 30,6% van de totale uitstoot, mede door de grotere afstanden (gemiddeld 39,9 km) en het hoge autogebruik (38,9%). Ook cultuur (40,8% autogebruik, 54,3 km) en bezoek aan attractieparken (52,5% autogebruik, 47,7 km) dragen aanzienlijk bij aan de uitstoot.

Reisgezelschap en uitstoot

Recreatieve trips worden vaak alleen ondernomen (40,2%), wat resulteert door weinig autogebruik en een kleine afgelegde afstand in een relatief lage uitstoot per persoon per trip (0,7 kg CO2-equivalent). Trips met een partner (23,3%) hebben een hogere uitstoot (1,7 kg CO2-equivalent) en dragen 30,8% bij aan de totale uitstoot. Grotere groepen, zoals gezinnen met oudere kinderen en andere familieleden, hebben ook een hogere uitstoot per persoon per trip door de grotere afstanden en het frequente autogebruik.

Leeftijd en opleidingsniveau

De leeftijdsgroep 40-64 jaar onderneemt de meeste recreatieve trips (40,4%) en heeft de hoogste gemiddelde uitstoot per trip (1,4 kg CO2-equivalent). Hoogopgeleiden maken meer recreatieve trips en reizen verder dan laagopgeleiden, wat resulteert in een grotere totale uitstoot (43,7% van de totale uitstoot).

Internationale trips

Hoewel internationale recreatieve trips slechts 1,67% van alle trips uitmaken, dragen ze aanzienlijk bij aan de totale uitstoot. Duitsland en België zijn de populairste bestemmingen, met trips naar Duitsland als grootste uitstoter door de langere afstanden (gemiddeld 415,9 km) en hogere uitstoot per trip (28,5 kg CO2-equivalent).

Conclusie

De totale CO2-uitstoot van recreatieve mobiliteit in Nederland in 2023 bedraagt 3,3 miljoen ton. De uitstoot wordt voornamelijk bepaald door de afstand en het gebruik van de auto. Sociaal-demografische factoren spelen een minder bepalende rol. Het verminderen van de uitstoot kan worden bereikt door het stimuleren van lokaal recreëren en het gebruik van duurzamere vervoermiddelen.

Link: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2024/11/30/co2-uitstoot-recreatieve-mobiliteit-in-nederland-in-2023
Trefwoorden: duurzaam toerisme, dagrecreatie, dagtochten, vrije tijd. uitstoot

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...