Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-01-2025
Auteur: Marc Gerlings

7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector

7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Overhandiging van de Ondernemersagenda Gastvrijheidssector aan de Kamerleden. Foto: Gastvrij Nederland.
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.

Deze agenda is een verbijzondering van de Ondernemersagenda 'Vernieuwen, versnellen en verbinden' van MKB-Nederland en VNO-NCW en beschrijft de uitdagingen voor de sector en de stappen die het bedrijfsleven zelf zet. De gastvrijheidssector is volop aan de slag met de thema’s in de sectoragenda en is opgesteld als handreiking, om er samen met politiek en overheid de schouders onder te zetten. Gastvrij Nederland is hét overkoepelende platform waarin 20 brancheorganisaties uit de gastvrijheidssector verenigd zijn.

Voorzitter van Platform Gastvrij Nederland Riemer Rijpkema en beleidssecretaris Catherine Meijeraan (VNONCW-MKB) hadden dit moment georganiseerd, vlak voor de Ronde Tafel Toerisme op 15 januari. De agenda kan ook als input dienen voor het Commissiedebat op 12 februari met de Minister.

Namens de brancheorganisaties waren aanwezig:  
  • Karin Kuiper, directeur Club van Elf.
  • Geert Dijks, directeur HISWA RECRON.
  • Peter Mienes, VVKR-lid
  • Justin Kooijman, TravelTradeHolland.
  • Marijke Vuik, voorzitter Koninklijke Horeca Nederland.
Riemer Rijpkema gaf een inleidende toelichting. De vertegenwoordigers van de brancheorganisaties hebben elk een prominent onderwerp naar voren gebracht waarmee de sector aan de slag gaat en waarbij hulp van de politiek en overheid voor nodig is.

Gastvrij Nederland meldt aan NRIT dat het blij is met de hoge opkomst bij de korte presentatie van de Ondernemersagenda Gastvrijheidssector. De zeven Kamerleden waren Rikkers-Oosterkamp (BBB), Sneller (D66), Thijssen (GroenLinks-PvdA), Flach (SGP), Kisteman (VVD), Van Meetelen (PVV) en Becker (VVD). Eind oktober werd de agenda ook aangeboden aan Minister van Economische Zaken, Dirk Beljaarts.

Ruimte voor recreatie

De Ondernemersagenda Gastvrijheidssector biedt op een vijftal terreinen concrete voorstellen om de samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen te versterken. De sector kan daarbij een belangrijke rol spelen in het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen, zoals verduurzaming en het versterken van de arbeidsmarkt. Daarbij vragen ze de overheid om ondernemers de ruimte te geven om hun rol te vervullen, bijvoorbeeld door wet- en regelgeving te vereenvoudigen. Daarnaast pleiten ze voor voldoende fysieke ruimte, zodat recreatie en toerisme een volwaardige plek krijgen in de ruimtelijke planning.

Belang betaalbare recreatie én mobiliteit

De sector zet zich daarnaast sterk in voor verduurzaming, met initiatieven zoals energiebesparing en vermindering van voedselverspilling. Voor ondernemers zijn vereenvoudigde vergunningsprocedures en betere financieringsmogelijkheden voor duurzame investeringen hiervoor van groot belang. Tegelijkertijd pleit de sector voor het behoud van betaalbare recreatie en spreekt zich uit tegen een btw-verhoging op logies en cultuur. Ook benadrukken zij het belang van betaalbare mobiliteit en goede internationale bereikbaarheid om de concurrentiepositie van Nederland te versterken.

Gastvrijheidssector 104 miljard

De gastvrijheidssector bestaat uit onder meer horeca, recreatie, cultuur en evenementen en draagt met een omzet van 104,9 miljard euro en werkgelegenheid voor ongeveer 800.000 mensen substantieel bij aan de Nederlandse economie en samenleving. Het behoud van een bloeiende sector is niet alleen economisch van belang, maar draagt ook bij aan de gezondheid, het welzijn en het sociale leven van mensen.

Trefwoorden: beleid, recreatie, toerisme, Tweede Kamer, economie

CELTH



||| Nieuws |||

24/06/25
Camping De Drie Provinciën wint opnieuw ACSI Award: seniorentoerisme als groeikans voor Drenthe
Camping De Drie Provinciën heeft voor het derde jaar op rij de prestigieuze ACSI Award voor Beste Campingrestaurant in de wacht gesleept. De feestelijke uitreiking op donderdag 12 juni markeerde niet alleen een bijzondere mijlpaal, maar ook het startpunt van een inspirerend gesprek over de toekomst van recreatie in Drenthe.
24/06/25
Inschrijving Horecava Awards 2026 geopend
De inschrijving is geopend voor de Horecava Awards 2026. Deze prestigieuze prijs bekroont vernieuwende producten, diensten en concepten die de horeca daadwerkelijk verbeteren of vernieuwen.
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.