Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-01-2025
Auteur: Marc Gerlings en Peter Bekkering

2024 lastig jaar horeca met volumedaling

2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Omzetgroei maar volumedaling kenmerken lastig jaar 2024 voor horeca.
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.

Uitdagingen zoals personeelstekorten en stijgende kosten blijven actueel. Maar met een omzetgroei van 5% en een recordhoogte in werkgelegenheid is er wel reden voor optimisme, meent KHN.  

Stijgende omzet maar volume daalt

In 2024 groeide de omzet van de horecasector met 5% ten opzichte van 2023, blijkt uit cijfers van de Rabobank. Het verkochte volume aan producten daalde echter met 0,5%. Dit is te verklaren door de stijgende kosten voor onder meer inkoop, energie en personeel, die ondernemers niet volledig kunnen doorberekenen aan hun gasten. 

Voor logiesverstrekkers is de volumedaling groter, 2,3%. Dat komt doordat 2023 een uitzonderlijk goed jaar was. 

Het volume van eet- en drinkgelegenheden toont een lichte stijging van 0,6%. Onder meer de weersomstandigheden in het tweede kwartaal van 2024 hadden een negatieve invloed op de omzet en het volume. 

Een recordaantal mensen werkt in de sector horeca en het lijkt erop dat de personeelskrapte iets afneemt. Het aantal horecabanen in 2023 (van 2024 zijn nog geen cijfers bekend) bedroeg 517.040, waarvan 30% werd ingevuld met een contract voor onbepaalde tijd. In de sector werken met name jongeren: van het totaal aantal werknemers is 50% tussen de 15 en 24 jaar en de gemiddelde leeftijd is 31 jaar. Horecawerknemers werken gemiddeld 21,5 uur per week. Het pijnpunt is het aantal studenten dat een horecaopleiding volgt en dat daalde van 53.826 in het (school)jaar 2022-2023 naar 50.970 in 2023-2024.

KHN 2025: werkgeverschap, duurzaamheid, innovatie en ondernemerschap

Hoewel er veel onzekerheden zijn, ziet KHN verschillende positieve ontwikkelingen. En dat betekent dat er in 2025 kansen zijn voor ondernemers. De horecamarkt is volop in beweging en voor horecaondernemers is het belangrijk dat zij hierin kunnen meebewegen. KHN ondersteunt haar leden bij het anticiperen op actuele vraagstukken, zoals de nieuwe cao, recente wetswijzigingen en goed personeelsbeleid. Daarom zijn werkgeverschap, duurzaamheid, innovatie en ondernemerschap thema’s waarop KHN ook in 2025 weer volop inzet. 

Dit is een eerste artikel vanaf de vakbeurs Horecava. De NRIT-redactie maakt meer artikelen over deze vakbeurs.
Trefwoorden: horeca, trends, volume, omzet, innovatie. KHN, visie

CELTH



||| Nieuws |||

14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername
De overname lijkt op een klassieke bedrijfsovername, maar in werkelijkheid gaat het om de koop van het merk en de formule.
09/05/25
Exclusief voor leden
Horeca laat miljoenen liggen door te weinig alcoholvrije opties
De horeca mist jaarlijks een omzet van maar liefst €437 miljoen door onvoldoende in te spelen op de groeiende vraag naar alcoholvrije dranken. De verkoop van alcoholvrije drankje groeit sterk maar het aanbod in de horeca is zeer gering.
07/05/25
Van der Valk en Fletcher populairste hotels voor Nederlanders
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft de afgelopen drie jaar minstens één nacht in een Nederlands hotel doorgebracht. De hotelmarkt in Nederland wordt gedomineerd door Van der Valk en Fletcher Hotels.
07/05/25
Hoe presteerden de horeca en reisbranche in het eerste kwartaal?
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector geeft in de eerste twee maanden van 2025 een wisselend beeld. De horeca zit wat in de min terwijl de reisbranche flink plust.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.
18/04/25
Recreatiebranche loopt voorop in uitwerking Stagepact
Overheid, onderwijs en bedrijfsleven hebben op hoofdlijnen afspraken gemaakt over het verbeteren van stages.