Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-12-2024
Auteur: Marc Gerlings

Recycling bekers bij sportevenementen

Recycling bekers bij sportevenementen
Zevenheuvelenloop 2024. Foto: Sjoerd Tullenaar / Stichting Zevenheuvelenloop
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.

De eerste inzet van volledig recyclebare papieren bekers bij een hardloopevenement in Nederland is goed verlopen. Bij de 39e NN Zevenheuvelenloop (17 november) werd 92,5% van de uitgedeelde bekers weer ingezameld voor volledige recycling.

De 39e NN Zevenheuvelenloop was dit jaar een belangrijke mijlpaal in de verduurzaming van evenementen in Nederland. Voor het eerst kregen deelnemers aan een loopevenement sportdrank en water uitgereikt in volledig recyclebare kartonnen bekers. Deze primeur komt voort uit een samenwerking tussen Conpax, Prom’es Event Supplies en de Stichting Zevenheuvelenloop.

Resultaat recycling

Van de 95.000 gebruikte bekers tijdens het Zevenheuvelenweekend zijn er 87.875 ingezameld. In het recyclingproces is op twee momenten een deel van de bekers afgekeurd door vervuiling door bladafval en vocht. Uiteindelijk is 92,5% van alle uitgegeven bekers gerecycled. Van de papiervezels zijn zakken voor diervoeding gemaakt en van het plastic laagje in de bekers zijn vuilniszakken gemaakt. Het deel dat niet te recyclen was door lichte vervuiling met bladafval is via thermische recycling verwerkt.
Met deze cijfers voldoet de NN Zevenheuvelenloop ruimschoots aan de wettelijke eis van 75% inzameling en recycling van bekers voor eenmalig gebruik.

Bij het volgende evenement van de Stichting Zevenheuvelenloop, de Alfa Laval Stevensloop op zaterdag 15 en zondag 16 maart, krijgen de deelnemers weer sportdrank en water uit de recyclebare Conpax-bekers.

Trefwoorden: evenement, plastic, bekers, recycling, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...