Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-12-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector

Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Foto: 123RF

Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog. Dat blijkt uit de conjunctuurenquête onder bedrijven met 5 of meer werkzame personen.

Horeca

In de horeca vindt 14,2% van de bedrijven de eigen schuldenlast problematisch en dat is 2 procentpunt hoger dan een jaar eerder. Van alle horecabedrijven verwacht ruim een derde dat de schuldenlast binnen 1 tot 5 jaar zal worden verminderd. Een derde vindt de schuldenlast van gewenste omvang. Slechts 1,6% van de horecabedrijven wil de schuldenlast wel verminderen maar ziet daartoe geen mogelijkheden. Van alle horecabedrijven verwacht dat 1% een bedrijfsbeëindiging door de schuldenlast.

Cultuur, sport en recreatie

In de sector cultuur, sport en recreatie ervaart 10,7% van de bedrijven een problematische schuldenlast. Dat is 3,3 procentpunt meer dan een jaar eerder. In deze sector verwacht een kwart in 1 tot 5 jaar de schuldenlast te verminderen. Ruim veertig procent vindt dat de schuldenlast een gewenste omvang heeft. Bijna drie procent wil de schuldenlast wel verminderen maar ziet daartoe geen mogelijkheden. Een half procent verwacht door de schulden het bedrijf te moeten beëindigen.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/49/klein-deel-bedrijven-heeft-problematische-schuldenlast
Trefwoorden: horeca, cultuur, sport, recreatie, bedrijven, schulden

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.