Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-11-2024
Auteur: Bert Smit
Ginder
Publicatie: R&T 2024-5

De week van Bert Smit - Ginder

Bert Smit

De week van Bert Smit - Ginder

Bert Smit maakte in de zomer de overstap van Breda University of Applied Sciences en CELTH naar R&T Adviesburo Ginder in Den Bosch. Hij neem ons mee in de dynamische wereld van advies en onderzoek.

Maandag

De week begint met een korte vergadering waarbij alle adviseurs Vrijetijdseconomie elkaar bijpraten over lopende projecten en deadlines. We beginnen aan de eindsprint van projecten die eind 2024 opgeleverd moeten worden. Tegelijkertijd worden offertes geschreven voor projecten die we in januari hopen te starten. Na de vergadering spreek ik met een paar collega’s het nieuwe raamwerk ‘Brede Welvaart & toerisme en recreatie’ door, dat we implementeren in verschillende projecten. Daarna bereid ik een oefening voor om customer journeys en persona’s te ontwikkelen voor centrum- en winkelgebieden. De dag eindigt met een positief telefoontje van Toerisme Vlaanderen. Ze kiezen voor onze vernieuwende aanpak om toekomstscenario’s te ontwikkelen voor natuurbeleving en waterrecreatie.

Dinsdag

Ginder is gevraagd een gezamenlijke koers uit te stippelen voor West Brabant West als toeristische bestemming. Voor dit project mag ik in de geologie, historie en cultuur van de betrokken gemeenten duiken om te zien welke verhalen zich lenen om de regio beter op de kaart te zetten. Collega’s Ronald en Bennie brengen tegelijkertijd de huidige dag- en verblijfsrecreatie in kaart. Collega Linde rond ondertussen de trendanalyse af, terwijl werkstudent Max erfgoed, natuurgebieden, geologie en de wandel- en fietsroutes op een digitale kaart zet. Samen schetsen deze gegevens een beeld van potentie van de regio waaraan we vrijdag verder werken.

Woensdag

Voor mijn gevoel zijn de komende dagen, de eerste dagen dat ik helemaal toetreed tot de wereld van de adviseurs. De dag begint met een groepsinterview met ambtenaren van de gemeente Oldambt (Groningen). Vanuit verschillende disciplines (o.a. economie, natuur, evenementen en cultuur) ramen we de (potentiële) bijdrage van recreatie en toerisme aan lokale brede welvaart met het nieuwe raamwerk. We hebben het over de lokale levensverwachting, kwaliteit van leven, ondernemerschap,vrijwilligerswerk, erfgoed en nog veel meer. Daarna naar Lichtenvoorde (Achterhoek) waar ik een oude bekende ontmoet die al jaren voor de gemeente werkt. We praten over de ambities van de gemeente en de regio; over de Zwarte Cross en ‘de Slag om Grollo’; over het belang van inclusiviteit en toegankelijkheid van de vrijetijdsector. Aan het eind van de middag check ik in bij mijn hotel en gebruik de laatste uren daglicht om etappe 13 te lopen van het Maarten van Rossumpad. De route voert me over de Veluwe en langs oud-werkgever Apenheul.

Donderdag

Ik word doorgaans vroeg wakker in hotels. Dit hotel is niet anders, gelukkig mag ik om 7 uur ontbijten. De dag begint met een afspraak met Marcel Schoonenberg van de Beurs van Berlage. Samen bespreken we de uitdaging van het renoveren, beheren en uitbaten van een reusachtig Rijksmonument door een stapeling van business modellen. Het gesprek dient als casus voor een potentiële nieuwe opdracht. Samen hebben we ook zitting in de Adviescommissie recreatie van Het Nationale Park De Hoge Veluwe. Op de agenda staan een aantal stukken over de ontwikkeling van het park waarin bezoekersbeleving en verduurzaming centraal staan in relatie tot het behoud van het park voor toekomstige generaties. In de auto naar Den Bosch denk ik na over het groepsinterview met ambtenaren van de gemeente Groningen dat die middag online plaatsvindt. De avond brengt me naar Tilburg waar ik samen met Van Gogh Homeland een korte presentatie geef over onze bijdrage aan de Regiodeal. Om 22.30 stap ik moe maar tevreden mijn eigen huis weer binnen.

Vrijdag

Na een wat korte nacht begint de dag met de sessie over de sterkten en kansen van West Brabant West als toeristische bestemming. Betrokken collega’s delen hun stukjes van de puzzel zodat we als team een gedeeld beeld krijgen van de potentie en uitdagingen van de regio om meer bezoekers te verleiden tot een meerdaags bezoek. In de middag gaan we aan de slag met persona’s en customer journeys van een winkelgebied om onze nieuwe aanpak te testen. De week eindigt met een interview met een student journalistiek over de aanpak van over-toerisme in Praag. Een mooie week over de volle breedte van het veld.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: onderzoek, advies

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...