Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-11-2024
Auteur: Iris Kerst
Inholland

Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel

Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel

Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. In het gebouw heeft ook het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam haar basis. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

Dit gebouw, dat sinds 2021 verschillende bedrijven huisvest, zal uiteindelijk door Heijmans worden getransformeerd tot een woontoren. Tot die tijd blijft het een creatieve ontmoetingsplek, met onder andere het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam, een initiatief van Hogeschool Inholland. Dit lab doet al vijf jaar onderzoek naar de transformatie van het gebied en hoe bewoners hierbij betrokken kunnen worden..

Op de locatie van het voormalige kantoor van ABN AMRO op het Zuidplein 54 komt een woongebouw met huur- en koopappartementen, vooral gericht op studenten en starters. Naar verwachting start de realisatie medio 2026. Totdat het pand wordt gesloopt, blijft het kunstwerk een kleurrijke aanwinst voor het gebied. 

Participatie

Tijdens een participatiemiddag en -avond georganiseerd door Heijmans, heeft Naomi King drie schetsen gepresenteerd waaruit buurtbewoners konden kiezen. Hieruit is het kleurrijke ontwerp Mi Lobi Zuid gekozen. Dit ontwerp, dat de gezichten van de mensen uit Zuid toont, symboliseert de liefde en betrokkenheid die zij voor hun wijk voelen. Inmiddels hebben al meer dan 120 passanten meegeholpen aan het schilderen van het pand.

StreetArtRotterdam

Urban Leisure & Tourism Lab

Het project begon als een afstudeerproject van Joris Sauerbier, mogelijk gemaakt door financiering van de Rabobank. In opdracht van het Urban Leisure & Tourism Lab deed hij onderzoek naar het verbeteren van het veiligheidsgevoel, met name voor vrouwen rondom Zuidplein. Dit leidde tot het concept Kleur op Zuid, dat kleur, groen en verlichting inzet om de openbare ruimte aantrekkelijker en veiliger te maken.

Het project laat zien hoe kunst en stedelijke ontwikkeling samen kunnen bijdragen aan een betere leefomgeving. Het wordt mede mogelijk gemaakt door Hogeschool Inholland, Rabobank en Heijmans. Volg de voortgang via het Instagram-account @hartvanzuidrotterdam010 om op de hoogte te blijven van het proces.

Link: https://www.tourismlabrotterdam.nl
Trefwoorden: beleid, toerisme, recreatie, gebiedsontwikkeling, Zuid-Holland, Rotterdam, bewoners, bewonersparticipatie

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
26/05/25
24-uurs achtbaanmarathon brengt € 71.896 op voor goede doel
Op zaterdag 24 mei en zondag 25 mei vond in Attractiepark Toverland de Troy Coaster Challenge plaats. Tijdens deze challenge stapten 24 strijders in de houten achtbaan Troy om 24 uur lang ritjes te maken voor het goede doel: Stichting Jade.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.