Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

262 miljoen recreatieve fietstochten van Nederlanders

262 miljoen recreatieve fietstochten van Nederlanders

Een meerderheid van de volwassen Nederlanders (58%) maakt recreatieve fietstochten voor plezier. Dat resulteert in 262 miljoen recreatieve fietstochten op jaarbasis. Dat schrijft het Fietsplatform in haar nieuwe Landelijke kennisrapportage Recreatief fietsen 2024 met daarin ook aandacht voor de fietsinfrastructuur, fietsvakanties en de impact van fietsen.

De nieuwe cijfers over recreatieve fietstochten zijn afkomstig uit het Nederlands Vrijetijdsonderzoek waarvoor tussen november 2022 en november 2023 een kleine 30.000 Nederlanders zijn ondervraagd.

Starten vanuit huis

Bij het overgrote deel (94%) van de fietstochten start men direct vanuit huis. De gemiddelde afstand is 23 kilometer. Bijna de helft (47%) van de fietstochten gebeurt op een elektrische fiets. Het hoge aandeel van e-bikes is ook terug te zien in de verkopen. In 2023 was 56% van de verkochte nieuwe fietsen een e-bike.

Eric Nijland, directeur Fietsplatform: "Net als vorig jaar bevat het rapport een bundeling en vergelijking van zowel landelijke als provinciale onderzoekscijfers. Provincies hebben ons laten weten deze benchmarkmogelijkheid te waarderen."

Hoge waardering en veel bestedingen

Ook buitenlanders fietsen veel in ons land. Zo ondernmen Duitsers jaarlijks 3 miljoen dagtochten met de fiets en Belgen 1 miljoen. Zij besteden tijdens die fietstochten 460 miljoen euro. Nederlanders 1,8 miljard euro. Nederlanders geven fietsen in Nederland een rapportcijfer 8,2 en de knooppuntennetwerken een 7,9. De knooppuntenborden worden nog veel gebruikt, door 67% van de recreatieve fietsers. Apps op de mobiele telefoon door 43%. Papieren kaarten raken een beetje uit de gratie en worden nog door 18% gebruikt.

Verbeterpunten voor recreatief fietsen zijn er zeker. Zo klaagt 38% over te smalle paden, 31% over de kwaliteit van het wegdek en 28 over drukte op de fietspaden.

Provinciale verschillen

De kennisrapportage van het Fietsplatform zoomt bij verschillende onderwerpen ook in op de verschillen tussen provincies. Zo trekken Drenthe, Utrecht, Overijssel en Zeeland relatief veel fietsers van buiten de eigen provincie. In Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht is per inwoner relatief weinig kilometer fietsinfrastructuur in het landelijk gebied beschikbaar. Dit zijn ook de provincies waar relatief veel drukte ervaren wordt.  

Over het Kennisrapport Recreatief fietsen

Naast de uitgebreide Landelijke kennisrapportage Recreatief fietsen 2024, met alle bronvermeldingen, is er een factsheet. Deze is ook beschikbaar in het Engels. Fietsplatform verzorgt jaarlijks een update van de kennisrapportage, zodat de sector beschikt over de meest recente cijfers over recreatief fietsen. Aanvullend maakt Fietsplatform voor provincies een maatwerk factsheet met kerncijfers over hun regio. Deze zijn voor eigen gebruik van de provincies.

Fietsfacts
Fietsfacts
Link: https://www.fietsplatform.nl/fietsen-in-cijfers/
Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, onderzoek, fietsdagtochten, recreatief fietsen, fietsvakanties, fietsbezit, fietsinfrastructuur

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...