Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-10-2024
Auteur: Marc Gerlings

Strategische agenda stedelijk toerisme

Strategische agenda stedelijk toerisme
Ko Koens: \
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren. 

'Want alleen dan kan het potentieel van toerisme worden benut om de kwaliteit van stedelijke omgevingen, en de levenskwaliteit van zowel bewoners als bezoekers te verbeteren,' menen de betrokken.

Kernpunten van de agenda
1.     Integreren van theorie en praktijk;
2.     Een holistisch en systeemgericht perspectief hanteren;
3.     Verder gaan dan solutionisme en over-participatie;
4.     Samenwerken vanuit een transparante academische basis;
5.     Bijdragen aan onderwijs.

Ko Koens, lector New Urban Tourism bij Hogeschool Inholland, en initiatiefnemer van het lectorenplatform en expertisenetwerk: "Onze ambitie is het creëren van dynamische partnerschappen tussen academici, lokale gemeenschappen en nationale en internationale stakeholders. We willen hen aanmoedigen om van elkaar te leren en ervaringen te delen. Het platform is gericht op het stimuleren van een open dialoog over regeneratief stedelijk toerisme en het creëren van een omgeving waarin alle betrokkenen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van duurzame toerismepraktijken.”

Regenerative Story Bench

Tijdens de presentatie van de agenda bij Hogeschool Inholland locatie Amsterdam werd ook de Regenerative Story Bench onthuld. Deze bank, ontworpen en geproduceerd door Glenn Ederveen, is een verhalenbankje waar verhalen over duurzaam stedelijk toerisme te beluisteren zijn. Het is bedoeld om zowel bewoners als bezoekers van een plek uit te nodigen om te leren van elkaars ervaringen en om de dialoog over duurzame stadsontwikkeling aan te gaan. 

De story bench maakt op dit moment nog onderdeel uit van een expo rond de onderzoeksagenda bij Inholland Amsterdam, maar gaat daarna op reis naar plekken waar meer verhalen gedeeld en opgehaald kunnen worden.

Het lectorenplatform Duurzaam Stedelijk Toerisme bestaat op dit moment uit 16 lectoren en onderzoekers van 12 kennisinstellingen die zich bezighouden met de vraag hoe toerisme te ontwikkelen dat bijdraagt aan een duurzame stedelijke leefomgeving. Dit doen zij samen met lokale en (inter)nationale partners op basis van een gezamenlijke onderzoeks- en innovatieagenda. Het lectoratenplatform verbonden aan het Expertise Network Sustainable Urban Tourism (ENSUT).

Download hier de onderzoeksagenda Urban Tourism, a call to action.
Trefwoorden: toerisme, stad, urban, agenda, onderzoek, samenwerking, onderwijs, destinatie

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.