Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2024-2
Het zijn roerige tijden. De vrijetijdssector wacht met spanning af wat het regeerakkoord nu werkelijk gaat brengen. De aangekondigde verhoging van de btw voor kunst en cultuur voorspelt weinig goeds voor de toch al geplaagde sector. En dat terwijl de waarde van vrije tijd en het belang van inclusiviteit van vrije tijd zo belangrijk wordt geacht. Op het gebied van sport benadrukken Hugo van der Poel in Het Oog en Koen Breedveld in Naar meer betekenis van sport nog maar eens het belang van sport. Tevens in dit nummer deel 2 van De sociale waarde van vrije tijd van mijn eigen hand.
Ook de komst van AI schept nieuwe uitdagingen. Wat zijn de implicaties van de introductie van AI? Betekent het dat iedereen een kunstenaar of schrijver kan zijn zonder de technische vaardigheden te bezitten? Of zal onze creativiteit beperkt zijn tot het geven van een prompt? En wat betekent het voor het (voort)bestaan van ons werk? Zoals iemand – de quote wordt toegeschreven aan Joanna Maciejewska- op X opmerkte: "I want AI to do my laundry and dishes so that I can do art and writing, not for AI to do my art and writing so that I can do my laundry and dishes”. Adriaan van Liempt en Marenna van Reijsen gaan in op de vraag "of AI de hoop en angst voor een vrijetijdsamenleving nieuw leven kan inblazen”.
En terwijl Nederlanders massaal op vakantie gaan, breekt de toerismesector zich het hoofd hoe het streven naar een duurzamere sector gerealiseerd kan worden. Waar enkele jaren geleden slechts oogluikend naar duurzaamheid gekeken werd, staat het inmiddels buiten kijf dat er iets moet gebeuren. In Toerisme in een veranderend landschap vatten Ton Vermeulen en ondergetekende discussies samen van diverse themadagen en conferenties.
Op de Nederlandse hogescholen krijgt praktijkgericht onderzoek een impuls met een eigen doctoraatsprogramma. De professional doctorate (PD) is het ontbrekende sluitstuk op de bacherlor/masterstructuur zoals die in het verleden in het hbo is ingevoerd. Leisure, Tourism & Hospitality is een van de zeven domeinen waar de pilot van start is gegaan. Jos van der Sterren en Ton Vermeulen introduceren je in de wereld van de PD.
Het weer gaat intussen zijn eigen gang. Van modderige festivals tot weggestroomde snelwegen naar vakantieland Italië tot bosbranden in Griekenland. En dat terwijl de zomer bij het ter perse gaan van dit nummer amper is begonnen. Het roept de vraag op hoe wij later op deze zomer terug zullen kijken.
Esther Peperkamp
Topics:Attractieparken, Beleid, CELTH, Cultuur, Dagrecreatie, Destinatie Nederland, Duurzaam toerisme, Evenementen, Horeca, LDA, Leisure, Marketing, Natuur, Onderzoek, Reis & vervoer, Retail, Sport, Toerisme, Vakanties, Verblijfsrecreatie, Watersport, Wellness, Zakelijk toerisme
|
|
02/06/25
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
|
23/05/25
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
|
23/05/25
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
|
23/05/25
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
|
21/05/25
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
|
20/05/25
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
|
15/05/25
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
|
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
|
|
05/06/25
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
|