Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-10-2024
Auteur: Esther Peperkamp
Breda University of Applied Sciences
Publicatie: VTS 2024-2

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2024-2

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2024-2

Het zijn roerige tijden. De vrijetijdssector wacht met spanning af wat het regeerakkoord nu werkelijk gaat brengen. De aangekondigde verhoging van de btw voor kunst en cultuur voorspelt weinig goeds voor de toch al geplaagde sector. En dat terwijl de waarde van vrije tijd en het belang van inclusiviteit van vrije tijd zo belangrijk wordt geacht. Op het gebied van sport benadrukken Hugo van der Poel in Het Oog en Koen Breedveld in Naar meer betekenis van sport nog maar eens het belang van sport. Tevens in dit nummer deel 2 van De sociale waarde van vrije tijd van mijn eigen hand.


Ook de komst van AI schept nieuwe uitdagingen. Wat zijn de implicaties van de introductie van AI? Betekent het dat iedereen een kunstenaar of schrijver kan zijn zonder de technische vaardigheden te bezitten? Of zal onze creativiteit beperkt zijn tot het geven van een prompt? En wat betekent het voor het (voort)bestaan van ons werk? Zoals iemand – de quote wordt toegeschreven aan Joanna Maciejewska- op X opmerkte: "I want AI to do my laundry and dishes so that I can do art and writing, not for AI to do my art and writing so that I can do my laundry and dishes”. Adriaan van Liempt en Marenna van Reijsen gaan in op de vraag "of AI de hoop en angst voor een vrijetijdsamenleving nieuw leven kan inblazen”.


En terwijl Nederlanders massaal op vakantie gaan, breekt de toerismesector zich het hoofd hoe het streven naar een duurzamere sector gerealiseerd kan worden. Waar enkele jaren geleden slechts oogluikend naar duurzaamheid gekeken werd, staat het inmiddels buiten kijf dat er iets moet gebeuren. In Toerisme in een veranderend landschap vatten Ton Vermeulen en ondergetekende discussies samen van diverse themadagen en conferenties.


Op de Nederlandse hogescholen krijgt praktijkgericht onderzoek een impuls met een eigen doctoraatsprogramma. De professional doctorate (PD) is het ontbrekende sluitstuk op de bacherlor/masterstructuur zoals die in het verleden in het hbo is ingevoerd. Leisure, Tourism & Hospitality is een van de zeven domeinen waar de pilot van start is gegaan. Jos van der Sterren en Ton Vermeulen introduceren je in de wereld van de PD.


Het weer gaat intussen zijn eigen gang. Van modderige festivals tot weggestroomde snelwegen naar vakantieland Italië tot bosbranden in Griekenland. En dat terwijl de zomer bij het ter perse gaan van dit nummer amper is begonnen. Het roept de vraag op hoe wij later op deze zomer terug zullen kijken.


Esther Peperkamp

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...