Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-10-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie

Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie

Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.

De sector horeca en recreatie is van behoorlijke omvang met zo’n 60.000 bedrijven en 800.000 werknemers. Maar het is ook een hele diverse sector waar bedrijven voor grote transitie-uitdagingen staan. Niet in de laatste plaats omdat ook de consument verandert. Zo hebben demografische ontwikkelingen als vergrijzing en de toename van mensen met een migratieachtergrond impact op het vakantiegedrag en eetgewoontes en hechten jongere generaties minder aan spullen en meer aan beleving. Dat vereist aanpassingsvermogen en strategische keuzes van ondernemers.

Ketenvorming

Grootste ontwikkeling is voortgaande ketenvorming. Door de grote opgaven waar ondernemers voor staan en ontwikkelingen in de markt worden ketens steeds dominanter: van landelijke en zelfs mondiale horecaconcepten tot local heroes met meerdere vestigingen.

De experts van de Rabobank hebben vijf transitiepaden ontwikkeld.

1 De consument

Dat ‘de gast’ niet bestaat is genoegzaam bekend maar de gast in al zijn facetten verandert wel. Zo zullen demografische ontwikkelingen leiden tot een veranderende vraag bij de gast. o ontstaan er meer "adults only” vakantieverblijven en zullen we een meer divers beeld zien in de restaurantwereld, waarbij gerechten minder traditioneel en juist op andere culturen gericht zijn. Ondernemers kunnen daarop inspelen door de rol van verbinder op zich te pakken en ontmoetingen te faciliteren. Veranderingen gaan razendsnel, net als de voorkeuren van de consument. Zorg dus dat je concept flexibel is en je kosten in de hand houdt.

2 Digitalisering

Ondernemers in de sector vrezen, ten onrechte, dat de gastvrijheid leidt onder digitalisering. Het tegenovergestelde is evenwel het geval. Geen gast staat met plezier in de rij voor de incheckbalie van een hotel of voor de bar om te kunnen betalen. Door dit te digitaliseren, maak je de gast blij en heb je meer tijd voor een persoonlijk gesprek of om extra service te bieden. Bedrijven zullen in toenemende mate AI en robots moeten inzetten om het tekort aan arbeidskrachten het hoofd te kunnen bieden. Om efficient te kunnen plannen en in te kopen moeten ondernemers meer data uit hun kassasystemen halen.

3 Arbeidsmarkt

Grote uitdaging voor de sector is om de komende jaren aan voldoende personeel te komen. Wat niet helpt is dat de lonen in horeca en recreatie gemiddeld laag zijn. Grotere bedrijven en ketens hebben daarbij een voordeel, omdat ze meer loon, doorgroeimogelijkheden en ontwikkeling kunnen bieden. Speel als ondernemer in op de wensen van nieuwe generaties, die zoeken naar meer flexibiliteit én zingeving in hun werk.

4 Klimaat en circulariteit

De Rabobank signaleert dat de tijd gaat dringen op het gebied van duurzaamheid waar in de sector horeca en recreatie nog veel werk te verzetten is. Om gebouwen aan de energie-eisen te laten voldoen is al een tour de force. Niet in de laatste plaats omdat het vaak een gedeeld en getrapt eigendom betreft. Daar bovenop komen nog eens uitdagingen rond electrificatie, waterverbruik en het verkleinen van de CO2-voetafdruk door minder dierlijke eiwitten te gebruiken.

5 Ruimte

De komende jaren komt de strijd om de ruimte in Nederland tot een hoogtepunt. De vrijetijdssector en haar ondernemers moeten het belang van recreatie in de buurt verdedigen met goede plannen waarbij ook aandacht moet zijn voor landschapsontwikkeling, natuurbehoud en bevordering van biodiversiteit. Het meervoudig gebruik van gebouwen en ruimtes zal nadrukkelijk aan de orde komen.

Samenvattend

Tot slot benadrukt Rabobank het belang van de horeca- en recreatiesector voor een vitale samenleving en een krachtig economisch ecosysteem. De sector speelt een cruciale rol in het verhogen van de vitaliteit en productiviteit van mensen door ontspanning en ontmoetingen te faciliteren.

Link: https://pub.rabobank.nl/Sectorvisie-horeca---recreatie/02.html
Trefwoorden: ondernemen, horeca, verblijfsrecreatie, arbeidsmarkt, digitalisering, ruimte, consumentengedrag

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...