Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-08-2024
Auteur: Marc Gerlings

Zuid-Limburg in Europees project duurzaam toerisme meetbaar maken

Project tot juni 2028 - Video uitleg Tourism4SDG

Zuid-Limburg in Europees project duurzaam toerisme meetbaar maken
SDG\'s. Illustratie: Europese Commissie.
De Europese samenwerking Tourism4SDG, waar Zuid-Limburg bij betrokken is, doet onderzoek om duurzaam toerisme meetbaar te maken. Met betere meetmethoden en data hoopt het initiatief duurzaam toerisme te ontwikkelen. 

Tien regio’s zijn aangesloten bij Tourism4SDG, waaronder Zuid-Limburg.

Toerisme stimuleert de economische groei in Europa, maar draagt ook bij aan de uitstoot van broeikasgassen. Al langere tijd bestaan er initiatieven om duurzaam toerisme te stimuleren. Vaak is het moeilijk om precies te bepalen hoe groot het effect van duurzame initiatieven is. Daardoor is het is lastig om te meten hoeveel deze initiatieven nu echt bijdragen aan duurzaamheid. Ook zijn de initiatieven niet afgestemd op de Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties (VN). Dit zijn doelen die de VN specifiek opgesteld heeft om de wereld duurzamer en eerlijker te maken.

Meetbaar maken

Tourism4SDG wil hier verandering in brengen door duurzaam toerisme goed meetbaar te maken aan de hand van de SDG’s. De vraag is dus niet langer hoe we toerisme duurzamer kunnen maken, maar aan de hand van data meten: in hoeverre wordt toerisme eigenlijk duurzamer? De regio's kunnen zo beter beleid voeren voor duurzaam toerisme en ook meten of dit effect heeft. Dat gaat onder meer in de regio Zuid-Limburg gebeuren, met Visit Zuid-Limburg en Stadsregio Parkstad als partners.

Naast Zuid-Limburg zijn regio’s uit negen andere Europese landen bij het project betrokken. Tourism4SDG loopt tot juni 2028 en krijgt financiering vanuit de Europese subsidieregeling Interreg Europe.

Trefwoorden: toerisme, SDG, duurzaam

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...