Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-07-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Meer mensen verdrinken

Meer mensen verdrinken
Foto: 123RF

In 2023 verdronken 98 Nederlanders, een stijging van 25 ten opzichte van het voorgaande jaar en iets boven het tienjarig gemiddelde. Dat blijkt uit gegevens van het CBS. Sinds 2022 voeren verschillende organisaties een campagne om het aantal verdrinkingsgevallen te verminderen.

Driekwart van de 877 verdrinkingen in de afgelopen tien jaar vond plaats in open water; een sloot, rivier, kanaal, gracht, recreatieplas, meer, vijver of in de zee. Slechts 18% gebeurde 18% in of nabij het huis.

Veel ouderen verdrinken

Het aantal verdrinkingen was het hoogst onder 60-plussers, met gemiddeld 0,9 per honderdduizend inwoners. Onder kinderen jonger dan 10 jaar was dit 0,4 per honderdduizend. In de periode 2014-2023 verdronken 64 kinderen jonger dan 10 jaar en 50 tussen de 10 en 20 jaar. De helft hiervan had een niet-Nederlandse herkomst. Onder kinderen tot 10 jaar die buiten Europa zijn geboren, was de sterfte door verdrinking 9 keer hoger dan onder kinderen met een Nederlandse herkomst. Onder 10- tot 20-jarigen was dit 14 keer zo hoog.

De meeste verdrinkingen vonden plaats in de veiligheidsregio’s Amsterdam-Amstelland en Rotterdam Rijnmond. Van de verdrinkingen van mensen die niet in Nederland wonen, gebeurde 20% in Amsterdam. Ook in Friesland en West- en Midden-Brabant vinden relatief veel verdrinkingen plaats.

Campagne ‘Veilig in en uit het water’

Vanuit de campagne ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ werken verschillende organisaties samen om het aantal verdrinkingen in Nederland te verminderen. De campagne is opgezet door een aantal samenwerkende organisaties, waaronder de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ), Reddingsbrigade Nederland, de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), de gemeente Den Haag, Rijkswaterstaat, Leisurelands en het Nederlands Instituut Veiligheid Zwemlocaties (NIVZ). Samen vragen zij aandacht voor de risico's van zwemmen in open water. ‘

De campagne werd gelanceerd tijdens de zomer van 2022 en wordt sindsdien gedurende het open water zwemseizoen op diverse locaties in het land uitgevoerd, zoals in recreatiegebieden, in vakantieparken en op stranden. De betrokken partijen zijn overtuigd van het belang van deze campagne en hopen dat meer organisaties en overheden zich aansluiten. ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ moet de komende jaren een begrip worden en een herinnering vormen voor bezoekers van de kust en binnenwateren.

Link: https://veiliginenuithetwater.nl
Trefwoorden: dagrecreatie, zwemmen, veiligheid, zwemveiligheid, verdrinkingen

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...