Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-06-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Zomerprognose Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen

Gelderland populair bij binnen- en buitenlandse toerist

Zomerprognose Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen

Gelderland zal ook deze zomer een geliefde vakantiebestemming zijn voor binnen- en buitenlandse gasten, zo blijkt uit de zomerprognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Populaire verblijfslocaties zijn daarbij campings en huisjes op vakantieparken.

 

Het aantal binnenlandse toeristen stijgt deze zomer naar verwachting licht met 0,8 procent tot 1,3 miljoen ten opzichte van een jaar eerder. Vooral inwoners van Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland gaan kiezen voor een vakantie in Gelderland, zo blijkt uit gegevens van het CBS, geanalyseerd door Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.

 

Buitenlands bezoek

Ook het aantal buitenlandse bezoekers neemt naar verwachting toe. Zo stijgt het aantal Duitse bezoekers met 32 procent tot 185.000 en het aantal Belgische bezoekers met 18,4 procent tot 57.000. Zij verblijven voornamelijk op campings en in vakantieparken. Directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema: "Het is goed om te zien dat bezoekers onze mooie provincie weten te vinden. Toerisme is goed voor ondernemers, gemeenten, werkgelegenheid en de leefbaarheid van kleine dorpskernen.” 

 

Populairste recreatieplek

Het aantal Gelderlanders dat in eigen provincie recreëert, zal naar verwachting iets dalen ten opzichte van 2023, zo blijkt uit de gegevens van de Visitor Data Monitor (VDM) dat dagbezoek registreert. Directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema legt uit: "Gelderlanders brengen hun vrije tijd graag door in eigen omgeving, maar zijn zomers ook weer vaker weg naar het buitenland. Een trend die je overigens overal ziet. Mensen hebben weer zin om verder te reizen.”

Uit de data komt ook de verwachting naar voren dat de Gelderse natuurgebieden, parken en recreatieplassen geliefde en veel bezochte bestemmingen zullen zijn deze zomer. Het bezoek zal hier volgens VDM met 4,5 procent toenemen. Voor binnensteden geldt een kleine 2 procent stijging. Bij attracties blijft het aantal bezoekers naar inschatting gelijk.

Trefwoorden: zomerprognose, toename, toeristen

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...