Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-05-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Nederlandse camperaars gaan het liefst naar Zeeland, Noord-Brabant en Utrecht

Nederlandse camperaars gaan het liefst naar Zeeland, Noord-Brabant en Utrecht

Terwijl het camperseizoen gestart is en de wegen weer drukker worden, kiezen Nederlandse camperaars het meest voor de schoonheid en diversiteit van eigen land. Dat blijkt uit onderzoek naar campergedrag onder vierduizend respondenten, uitgevoerd in april door Campercontact, een platform voor camperaars. Daaruit blijkt verder onder andere dat een camperaar drie nachten op dezelfde plek verblijft en dagelijks 61 Euro uitgeeft.


Nederland, Duitsland en Frankrijk in top 3

Uit het door Campercontact uitgevoerde onderzoek blijkt dat 79% van de Nederlandse camperaars het afgelopen jaar een trip in eigen land maakte. Duitsland is qua populariteit het tweede land (72%), gevolgd door Frankrijk, waar 71% met de camper verbleef.


De populairste bestemming binnen Nederland is dit voorjaar de provincie Zeeland (en dan vooral de plaatsen Domburg, Cadzand en Vlissingen), blijkt uit zoekgedrag van Nederlandse gebruikers van Campercontact over de laatste dertig dagen. Noord-Brabant en Utrecht zijn de nummers twee en drie. In het voorjaar van 2023 stond Limburg bovenaan, voor Zeeland en Noord-Brabant.


In Duitsland zoeken Nederlanders het meest naar de regio Rijnland-Palts (met name naar Cochem, Trier en Koblenz). De steden Hamburg en Berlijn completeren de top 3 populairste regio’s in Duitsland. Binnen Frankrijk zoeken Nederlandse camperaars het meest naar een overnachtingsplek in Normandië (Honfleur, Rouen en Etretat). De stad Parijs en Bretagne zijn de nummers twee en drie van de meest bekeken Franse bestemmingen in het voorjaar van 2024.


Mei, juni en september het populairst

Veel Europese camperaars (het onderzoek is uitgevoerd onder Nederlanders, Duitsers, Britten, Fransen en Italianen) reizen het liefst buiten het hoogseizoen. In de maanden september, mei en juni maakt zo’n 70% een campertrip. In de zomermaanden juli en augustus doet 56% dat. Opvallend is dat april en oktober op datzelfde niveau zitten. Van november tot en met februari trekt gemiddeld 30% van de camperaars eropuit. In de maand maart is een plotselinge stijging te zien: 43%.


Camperaars uit Nederland maken per jaar gemiddeld negen trips van één tot drie dagen, drie van een week en één trip van vier tot zes weken. Daarbij geven zij gemiddeld 61 Euro per dag uit, (net iets meer dan het Europees gemiddelde van 57 Euro). Het bedrag is het totaal van de overnachting plus eten en drinken (exclusief de brandstof).


Camperplaats en camping vrijwel in evenwicht

Als Nederlandse camperaars een overnachtingsplek kiezen, is dat voor 46% op een camperplaats en voor 43% op een camping. De overige 11% zegt ergens anders te overnachten, vaak onofficiële plekken. In de andere landen uit het onderzoek staat een vergelijkbaar percentage op een camperplaats, maar is het aandeel vrije plekken wat groter dan onder de Nederlanders. Camperaars blijven gemiddeld 3 nachten op één locatie, behalve die uit het Verenigd Koninkrijk: een Britse camperaar doet er een nachtje extra bij.


Een kwart neemt huisdier mee

Nederlandse camperaars nemen in 27% van de gevallen hun huisdier mee op reis. In Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is dat vergelijkbaar. De Italianen zijn de grootste dierenvrienden: daar neemt 38% een of meerdere huisdieren mee in de camper.

Trefwoorden: Camperaars, campergedrag

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...