Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-05-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Experience Center voor Giethoorn om drukte te spreiden

Experience Center voor Giethoorn om drukte te spreiden
Afbeelding van 3345557 via Pixabay

Giethoorn krijgt een nieuw Experience Center Oude Ambachten om de drukte van toeristen in het dorp beter te spreiden. De provincie Overijssel en de gemeente Steenwijkerland stellen daarvoor 200.000 euro beschikbaar.

Het Experience Center Oude Ambachten komt op de oude punterwerf van de familie Schreur in Giethoorn. Bezoekers kunnen er in de toekomst kennismaken met de klassieke houten punterbouw en oude ambachten. Met de komst van het Experience Center moet ook de drukte in Giethoorn beter gespreid worden.

Gert Harm ten Bolscher (gedeputeerde van onder andere vakmanschap en erfgoed) is blij met de komst van het centrum. "De geschiedenis van deze werf gaat terug tot het begin van de achttiende eeuw, al eeuwen varen er houten punters door Giethoorn. Met de komst van het Experience Center kan iedereen kennis maken met dit authentieke vakmanschap waar we met z'n allen trots op zijn. Maar ook met andere oude ambachten die hier van generatie op generatie worden overgedragen, zoals palingvissen, rietsnijden en rietdekken."

Drukte spreiden

Het plan voor het Experience Center staat niet op zichzelf en is een van de uitwerkingen van de landelijke Actieagenda Perspectief 2030 Bestemming Nederland. Een van de acties is te bekijken hoe bezoekersstromen beter kunnen worden gespreid. Dat gebeurt ook bij twee andere hotspots; Zaanse Schans en Kinderdijk. Gasten worden daarbij verleid om het gebied verder in te trekken en kennis maken met meer dan alleen de bekende hotspot.

Meer projecten

Samen met de gemeente Steenwijkerland heeft de provincie bekeken welke maatregelen mogelijk zijn. In het gebied wordt gewerkt aan spreiding van gasten door de restauratie van de Koornmeule (Giethoorn-Noord), het realiseren van het Experience Center Oude Ambachten in Giethoorn-Zuid en het nog te bouwen European Wetland Center in Ossenzijl door Staatsbosbeheer. De hoop is dat de druk op het centrum van Giethoorn hierdoor afneemt, waardoor gasten een bezoek aan Giethoorn en omgeving nog plezieriger ervaren.

Gedeputeerde Erwin Hoogland van onder andere toerisme en recreatie: "Met een nieuw Experience Center bieden we die bezoekers een nieuwe bestemming én een inkijkje in de geschiedenis. En nog een voordeel, ook bij slecht weer is dit een prima plek!

Trefwoorden: toerisme, overtoerisme, musea, cultuur, Overijssel, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...