Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-05-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Experience Center voor Giethoorn om drukte te spreiden

Experience Center voor Giethoorn om drukte te spreiden
Afbeelding van 3345557 via Pixabay

Giethoorn krijgt een nieuw Experience Center Oude Ambachten om de drukte van toeristen in het dorp beter te spreiden. De provincie Overijssel en de gemeente Steenwijkerland stellen daarvoor 200.000 euro beschikbaar.

Het Experience Center Oude Ambachten komt op de oude punterwerf van de familie Schreur in Giethoorn. Bezoekers kunnen er in de toekomst kennismaken met de klassieke houten punterbouw en oude ambachten. Met de komst van het Experience Center moet ook de drukte in Giethoorn beter gespreid worden.

Gert Harm ten Bolscher (gedeputeerde van onder andere vakmanschap en erfgoed) is blij met de komst van het centrum. "De geschiedenis van deze werf gaat terug tot het begin van de achttiende eeuw, al eeuwen varen er houten punters door Giethoorn. Met de komst van het Experience Center kan iedereen kennis maken met dit authentieke vakmanschap waar we met z'n allen trots op zijn. Maar ook met andere oude ambachten die hier van generatie op generatie worden overgedragen, zoals palingvissen, rietsnijden en rietdekken."

Drukte spreiden

Het plan voor het Experience Center staat niet op zichzelf en is een van de uitwerkingen van de landelijke Actieagenda Perspectief 2030 Bestemming Nederland. Een van de acties is te bekijken hoe bezoekersstromen beter kunnen worden gespreid. Dat gebeurt ook bij twee andere hotspots; Zaanse Schans en Kinderdijk. Gasten worden daarbij verleid om het gebied verder in te trekken en kennis maken met meer dan alleen de bekende hotspot.

Meer projecten

Samen met de gemeente Steenwijkerland heeft de provincie bekeken welke maatregelen mogelijk zijn. In het gebied wordt gewerkt aan spreiding van gasten door de restauratie van de Koornmeule (Giethoorn-Noord), het realiseren van het Experience Center Oude Ambachten in Giethoorn-Zuid en het nog te bouwen European Wetland Center in Ossenzijl door Staatsbosbeheer. De hoop is dat de druk op het centrum van Giethoorn hierdoor afneemt, waardoor gasten een bezoek aan Giethoorn en omgeving nog plezieriger ervaren.

Gedeputeerde Erwin Hoogland van onder andere toerisme en recreatie: "Met een nieuw Experience Center bieden we die bezoekers een nieuwe bestemming én een inkijkje in de geschiedenis. En nog een voordeel, ook bij slecht weer is dit een prima plek!

Trefwoorden: toerisme, overtoerisme, musea, cultuur, Overijssel, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.