Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-04-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Nederland en Vlaanderen ontwikkelen Wijnstraat

Nederland en Vlaanderen ontwikkelen Wijnstraat
Van links naar rechts: Gunther Coppens, Igor Philtjens, Zuhal Demir en Léon Faassen.

Nederland en Vlaanderen willen vier wijngebieden met elkaar verbinden in een zogenaamde Wijnstraat. De duurzame toeristische beleving staat voorop. Een Europese subsidie moet het project een vliegende start geven.

De Wijnstraat gaat door vier wijngebieden lopen: Hageland, Haspengouw, de Belgisch-Nederlandse Maasvallei en Mergelland/Zuid-Limburg. Maar zover is het nog niet. Eerst is er nog onderzoek nodig over de regionale wijnidentiteit, productontwikkeling van een wijnroute, wijnbeleving en een innovatief & duurzaam wijnecosysteem. Met de opstart van de wijnstraat hoopt het consortium niet alleen wijnliefhebbers aan te trekken maar ook een breed publiek te inspireren om te genieten van een duurzame en betekenisvolle toeristische (wijn)ervaring.

Partners

Partners Hogeschool PXL, Toerisme Vlaanderen, Toerisme Vlaams-Brabant vzw, Visit Zuid-Limburg, KU Leuven, Herita, Bisschoppelijk Centrum Rolduc, Gemeente Kerkrade, Stad Borgloon, Visit Limburg en Wijngoed Raar Saint Remi werken gedurende 3 jaren samen om dit te realiseren. Het project wordt mede gefinancierd door Interreg VI Vlaanderen-Nederland, het samenwerkingsprogramma met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.

In het gebied zijn een groeiend aantal wijnmakers met kwaliteitswijnen actief op een unieke geologische stapeling van ijzerzandsteen, mergel, grind en löss. Op een korte afstand (80 km) van elkaar hebben ze een gedeelde cultuurhistorische wijngeschiedenis.  

Grensoverschrijdend toeristisch verhaal

De initiatiefnemers zien een wijnregio in opmars en willen die verbinden met een uniek, grensoverschrijdend toeristisch verhaal. Een wijnstraat waarin de wijnbeleving centraal staat met synergiën naar andere sectoren zoals de lokale keuken, cultureel erfgoed, landschapsbeleving en andere toeristische ervaringen die zich uitstekend lenen voor verdere toeristische uitbouw. Uiteindelijk moet er een fysieke wijnroute komen die bezoekers te voet, met de fiets en/of in etappes kunnen afleggen over 3 provincies heen.

Wijnstraat

Kans voor groen toerisme

Limburgs gedeputeerde voor het landelijk gebied, Léon Faassen: "We hebben in Nederland en Vlaanderen een aantal fantastische wijngebieden, die bovendien aan elkaar grenzen. Het is één van de voorbeelden van kansen voor verbinding tussen onze mooie provincies. De Wijnstraat is een perfecte gelegenheid voor groen toerisme en de verdere ontwikkeling van onze wijnbouwers. De unieke natuur, het historisch erfgoed en de lokale smaak kunnen elkaar allemaal versterken. In een tijd waarin ‘beleven’ voor veel mensen voorop staat, is dit een buitenkans om iets moois neer te zetten samen. De diversiteit tussen de gebieden zal ongetwijfeld verrijkend werken voor bezoekers.”

Trefwoorden: duurzaam toerisme, wijntoerisme, dmo, Vlaanderen, Nederland, Limburg

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
09/05/25
Subsidies uit regiodeal 'Veluwe in Balans' voor toeristische toegangspoorten Eerbeek en Nunspeet
De provincie Gelderland heeft de eerste twee subsidies toegekend vanuit de regiodeal ‘Veluwe in Balans’. Dit maakt de herinrichting van het stationsgebied in Eerbeek tot toeristisch overstappunt en de ontwikkeling van het bezoekerscentrum in Nunspeet mogelijk.
08/05/25
Fietscampagne Heuvelrug & Vallei verbindt erfgoed, natuur en duurzaamheid
RBT Heuvelrug & Vallei koppelt fietsrecreatie aan actuele thema's als gezondheid, duurzaamheid en erfgoed en speelt in op de groeiende behoefte aan groene, bewuste beleving.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...