Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-03-2024
Auteur: Marc Gerlings

Financiële positie van jongeren onder druk

Financiële positie van jongeren onder druk
De financiële positie van jongeren staat onder druk: de helft van hen kan niet of nauwelijks rondkomen, van het jeugdloon en de bijstand kunnen jongeren niet leven en ook de nieuwe basisbeurs is structureel te laag. Die positie kan ook van invloed zijn op de vele jongeren in de gastvrijheidssector. 'Op verzoek van JOVD, JongNSC en BBBJong zijn de echt relevante thema’s achterwege gelaten,' meldt Yasmin Ait Abderrahman.

Yasmin Ait Abderrahman, voorzitter FNV Young & United: ‘In plaats van het afschaffen van het jeugdloon, het verhogen van de basisbeurs en het verplichten van stagevergoedingen in alle sectoren wordt als oplossingsrichting gekozen voor de aanpak van buy-now pay-later problematiek en voorlichting voor jongeren om beter om te gaan met geld. Op verzoek van JOVD, JongNSC en BBBJong zijn de echt relevante thema’s achterwege gelaten. We vinden het een gekke keuze. Juist omdat dit gaat om zaken waar de politiek een belangrijke rol kan spelen in het verbeteren van de financiële positie van jongeren.’

Agenderen

Elisa Weehuizen, voorzitter LSVb: ‘De politiek moet werk maken van het verbeteren van de financiële positie van jongeren: schaf het jeugdloon af, verhoog de basisbeurs structureel en verplicht stagevergoedingen. Het is júíst aan jongerenorganisaties om dat te agenderen, niet om daarop vooraf concessies te doen. Je vraagt je dan af wiens belangen zij behartigen.’

Justine Feitsma, voorzitter CNV Jongeren: ‘Het is pijnlijk dat een aantal jongerenorganisaties die rondom deze thema’s zijn verenigd in Het Jonge Geluid er voor kozen om een goede en langdurige samenwerking met de jongerenbonden te laten vallen en juist in te leveren op de inhoud om met enkele PJO’s te kunnen samenwerken. Voor ons had het statement daardoor onvoldoende inhoud. Ondanks dat we herhaaldelijk hebben aangegeven hier niet akkoord mee te kunnen gaan, is er doorgegaan met  de brief aan de informateur.’

Onderwerp financiële positie aan de formatietafel

De drie jongerenvakbonden hopen wel dat er een gesprek aan de formatietafel komt met jongeren, en dat daar ook ruimte is om over échte oplossingen te praten voor verbetering van de financiële positie van jonge mensen. Zowel FNV Young & United, LSVb en CNV Jongeren benadrukken dat de jonge generatie van nu het voor het eerst financieel slechter heeft dan de generaties voor hen.
Topics:Beleid
Trefwoorden: jongeren, financiële positie, formatie

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.