Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-03-2024
Auteur: Marc Gerlings

Uitbreiding Knopen Lopen naar België en Duitsland

Uitbreiding Knopen Lopen naar België en Duitsland
Limburgse bestuurders onthullen vernieuwde routepalen. Foto: Visit Zuid-Limburg.
De volgende fase is aangebroken in de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk ‘Knopen Lopen Zuid-Limburg’. Het nieuwe netwerk - gelegen in de driehoek tussen Sittard-Geleen, Vaals en Eijsden-Margraten - gaat enerzijds nauw aansluiten op de bestaande knooppunten-netwerken van Echt-Susteren, de Belgische Voerstreek en het Aachener wald. Anderzijds gaat het ook verbinding leggen met de toekomstige netwerken van Städteregion Aachen en Selfkant.

De zestien gemeenten, de Provincie Limburg en Visit Zuid-Limburg zijn sinds 2017 bezig met de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk. Hier zijn vele overleggen met elkaar, natuurorganisaties, overige (wandel)instanties en gebruikers voor geweest. Het nieuwe netwerk gaat gepaard met nieuwe knooppuntenpalen inclusief QR-codes waarmee de wandelaar extra informatie kan opvragen. Daarnaast worden er diverse nieuwe wandeldrukwerken voorzien. In de tweede helft van 2024 worden de palen en borden geplaatst in de regio. De oplevering is voorzien voor aanvang 2025.

Overleg natuur en beheer

De afgelopen maanden stonden in het teken van overleg met de betrokken partijen om te komen tot een fijnmazig en inventief netwerk, dat regio-breed gaat resulteren in de mooiste wandelpaden. Uitvoerig overleg met de vier grote natuurorganisaties en de instanties die de lange afstandsroutes beheren, stond daarbij ook op de agenda. Daarnaast werden er verschillende regionale informatiebijeenkomsten georganiseerd, waarin belanghebbenden te woord zijn gestaan over de nieuwe wandeltrajecten. Dit resulteert uiteindelijk in een toekomstig wandelnetwerk van bijna 1.900 km en bijna evenzoveel knooppunten. Dat is een stijging van ruim 600 km aan bewegwijzerde wandelkilometers in Zuid-Limburg, wat ook meteen gaat leiden tot een spreiding van wandelaars door de hele regio zodat de natuur minder belast zal worden.

Nieuwe routepalen

De afgelopen tijd is ook gewerkt aan het ontwerp van de nieuwe routepaal met bijbehorende bordjes. Hierop zijn QR-codes toegevoegd waarmee wandelaars kaarten en een routeplanner kunnen bekijken. Ook ondernemers en themaroutes worden met deze toepassing vindbaar voor de wandelaars.

Trefwoorden: wandelen, netwerk, beheer, natuur, beleid, spreiding

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.