Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-03-2024
Auteur: Marc Gerlings

Uitbreiding Knopen Lopen naar België en Duitsland

Uitbreiding Knopen Lopen naar België en Duitsland
Limburgse bestuurders onthullen vernieuwde routepalen. Foto: Visit Zuid-Limburg.
De volgende fase is aangebroken in de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk ‘Knopen Lopen Zuid-Limburg’. Het nieuwe netwerk - gelegen in de driehoek tussen Sittard-Geleen, Vaals en Eijsden-Margraten - gaat enerzijds nauw aansluiten op de bestaande knooppunten-netwerken van Echt-Susteren, de Belgische Voerstreek en het Aachener wald. Anderzijds gaat het ook verbinding leggen met de toekomstige netwerken van Städteregion Aachen en Selfkant.

De zestien gemeenten, de Provincie Limburg en Visit Zuid-Limburg zijn sinds 2017 bezig met de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk. Hier zijn vele overleggen met elkaar, natuurorganisaties, overige (wandel)instanties en gebruikers voor geweest. Het nieuwe netwerk gaat gepaard met nieuwe knooppuntenpalen inclusief QR-codes waarmee de wandelaar extra informatie kan opvragen. Daarnaast worden er diverse nieuwe wandeldrukwerken voorzien. In de tweede helft van 2024 worden de palen en borden geplaatst in de regio. De oplevering is voorzien voor aanvang 2025.

Overleg natuur en beheer

De afgelopen maanden stonden in het teken van overleg met de betrokken partijen om te komen tot een fijnmazig en inventief netwerk, dat regio-breed gaat resulteren in de mooiste wandelpaden. Uitvoerig overleg met de vier grote natuurorganisaties en de instanties die de lange afstandsroutes beheren, stond daarbij ook op de agenda. Daarnaast werden er verschillende regionale informatiebijeenkomsten georganiseerd, waarin belanghebbenden te woord zijn gestaan over de nieuwe wandeltrajecten. Dit resulteert uiteindelijk in een toekomstig wandelnetwerk van bijna 1.900 km en bijna evenzoveel knooppunten. Dat is een stijging van ruim 600 km aan bewegwijzerde wandelkilometers in Zuid-Limburg, wat ook meteen gaat leiden tot een spreiding van wandelaars door de hele regio zodat de natuur minder belast zal worden.

Nieuwe routepalen

De afgelopen tijd is ook gewerkt aan het ontwerp van de nieuwe routepaal met bijbehorende bordjes. Hierop zijn QR-codes toegevoegd waarmee wandelaars kaarten en een routeplanner kunnen bekijken. Ook ondernemers en themaroutes worden met deze toepassing vindbaar voor de wandelaars.

Trefwoorden: wandelen, netwerk, beheer, natuur, beleid, spreiding

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...