Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-03-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Zelfscan voor toegankelijke festivals en evenementen

Zelfscan voor toegankelijke festivals en evenementen

De Coalitie voor Inclusie heeft een zelfscan ontwikkeld voor festivals en evenementen. Dit instrument is ontwikkeld vanuit samenwerking tussen de Coalitie voor Inclusie, Ongehinderd, ESI, toegankelijkheidsexpert Marianne Dijkshoorn, ervaringsdeskundigen waaronder Annebelle de Groot, met feedback uit de festivalsector.

Laagdrempelig inzicht

Met de zelfscan krijgen organisatoren laagdrempelig inzicht in de toegankelijkheid van hun festival of evenement en krijgen ze praktische tips hoe ze de toegankelijkheid kunnen verbeteren. De zelfscan is in 5 minuten in te vullen en is bruikbaar voor organisatoren van kleine, middelgrote en grote evenementen. De scan is gratis in te vullen via de link: https://festival.ongehinderd.nl

Routekaart Toegankelijke Festivals

De zelfscan is gebaseerd op de Routekaart voor Toegankelijke Festivals. Het is een kennisinstrument dat bedoeld is als leidraad om festivals en evenementen inclusief en toegankelijk te maken. Deze routekaart is gratis te gebruiken of te downloaden via deze link: https://coalitievoorinclusie.nl/festivals-voor-iedereen/routekaart

Deze routekaart is ontwikkeld door de Coalitie voor Inclusie in brede samenwerking met ervaringsdeskundigen op het gebied van een beperking, toegankelijkheidsexpert Marianne Dijkshoorn, ESI, festivalorganisatoren (Mojo Concerts, Friendly Fire, Faul Productions, De Feestfabriek), VNG, gemeenten, Ieder(in), LKCA, Possibilize en brancheverenigingen VVEM en VNPF.

Toegankelijk voor iedereen

In Nederland hebben ongeveer 2 miljoen mensen een beperking of chronische ziekte. Dit betreft mensen met een fysieke, zintuiglijke (zien en horen), verstandelijke beperking en/of psychische kwetsbaarheid. Toegankelijkheid is voor veel mensen een voorwaarde om van een festival te kunnen genieten. De gratis zelfscan en routekaart zijn praktische hulpmiddelen om aan de toegankelijkheid van festivals of evenementen te werken.

Trefwoorden: evenementen, festivals, inclusie, toegankelijkheid

CELTH



||| Nieuws |||

02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...