Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-02-2024
Auteur: Marc Gerlings

Schiphol maakt weer winst en ziet groei vliegbewegingen in 2023

22 miljoen euro winst maar Ruud Sondag zorgelijk over snel stijgende kosten door investeringen in kwaliteit

Schiphol maakt weer winst en ziet groei vliegbewegingen in 2023
Schiphol Group maakte 22 miljoen euro winst. Foto: Schiphol.
Voor het toerisme is goed om te zien dat het aantal passagiers op de luchthavens van de Schiphol Group met bijna 10 miljoen toenam tot 70,9 miljoen. De luchthavens maken weer winst, 22 miljoen euro. Dat zal voor de groep als een opluchting aanvoelen na 77 miljoen euro verlies in 2022. Maar er zijn zorgen over de snel stijgende kosten en investeringen dit jaar.

2023 markeert een keerpunt voor Schiphol. Reizigers hadden weer een fijne reiservaring op de luchthaven, werkomstandigheden voor medewerkers zijn verbeterd en Schiphol initieerde een 8-puntenplan om de luchthaven structureel stiller, schoner en beter te maken. Schiphol sluit 2023 financieel af met een onderliggend resultaat van 101 miljoen euro. Ondanks dat de financiële resultaten zijn verbeterd, staan Schiphols financiën onder druk vanwege significante kostenstijgingen, investeringen en noodzakelijke verbeteringen in kwaliteit.

Schiphol heeft in 2023 fors geïnvesteerd in hogere lonen en betere werkomstandigheden. Het aantal securitymedewerkers is aanzienlijk gegroeid, wat ervoor zorgde dat reizigers weer comfortabel konden reizen. Investeringen in goed werkende tilhulpen in de bagagehallen maken het werk van bagageafhandelaren lichter en Schiphol zet belangrijke stappen om medewerkers beter te beschermen tegen uitstoot van voertuigen en vliegtuigen. 

Schiphol verbond Nederland in 2023 met 305 directe bestemmingen (-3,8% t.o.v. 2022), waarvan 126 intercontinentaal (-2,3% ten opzichte van 2022). Gebaseerd op het aantal directe bestemmingen was Schiphol de tweede best verbonden luchthaven (ACI Connectivity Report 2023). Schiphol was in 2023 de vierde best verbonden hub-luchthaven wereldwijd. Lees verder >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: Schiphol, luchthaven, jaarcijfer 2023, management

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...